Annons

Rejält försäljningstapp väntar runt hörnet Påsken - inte så roligt när allt kommer omkring?

Varning: Rejält försäljningstapp väntar runt hörnet

2019-04-03 11:32

Riskerar att dra ner hela månadens försäljning.

Intäkterna ökade med 13 procent och antalet order steg med tio procent. Samtidigt steg antalet besök i svenska nätbutiker med 14 procent. Det är vad mars 2019 hade att bjuda på, vilket vi kunde berätta i gårdagens Analysbrev.

Vill hellre måla och äta ägg

Inga dåliga siffror - men då ska man också komma ihåg att mars 2019 hade en stor fördel jämfört med samma månad förra året. Nämligen att påsken kommer sent i år. Faktum är att påsken är en så dålig e-handelsvecka att den ger en negativ effekt på hela mars eller april, beroende på när högtiden infaller.

- När vi 2017 korade de sämsta e-handelsveckorna hamnade påskveckan som nummer tre. Påskäggen innehåller alltså inte mycket roligt för de svenska e-handlarna. Kunderna verkar hellre vilja köra till släktingar för att måla och äta ägg än att shoppa, konstaterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i månadens brev.

"Påverkar försäljningen ganska mycket"

Så om mars alltså fick en positiv försäljningspush av att slippa påsken, så ser det alltså sämre ut för årets april? Ja, tyvärr. Även 2018 var påskveckan en av årets sämsta, och det finns enligt Joakim Andersen ingenting som tyder på att det skulle bli annorlunda i år.

Annons
Annons

Men när april väl är över väntar ljusare tider för svensk e-handel.

- Påskens placering påverkar försäljningen ganska mycket. Inte bara att månadens tillväxt saktar in, utan också att intäkterna kan bli lägre i april jämfört med mars. Men efter allt påskfirande kommer maj månad som de senaste åren har varit en riktigt bra e-handelsmånad. Något att se fram emot alltså!

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta