Varning: Rejält försäljningstapp väntar runt hörnet

Riskerar att dra ner hela månadens försäljning.

Intäkterna ökade med 13 procent och antalet order steg med tio procent. Samtidigt steg antalet besök i svenska nätbutiker med 14 procent. Det är vad mars 2019 hade att bjuda på, vilket vi kunde berätta i gårdagens Analysbrev.

Vill hellre måla och äta ägg

Inga dåliga siffror - men då ska man också komma ihåg att mars 2019 hade en stor fördel jämfört med samma månad förra året. Nämligen att påsken kommer sent i år. Faktum är att påsken är en så dålig e-handelsvecka att den ger en negativ effekt på hela mars eller april, beroende på när högtiden infaller.

Annons

- När vi 2017 korade de sämsta e-handelsveckorna hamnade påskveckan som nummer tre. Påskäggen innehåller alltså inte mycket roligt för de svenska e-handlarna. Kunderna verkar hellre vilja köra till släktingar för att måla och äta ägg än att shoppa, konstaterar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i månadens brev.

"Påverkar försäljningen ganska mycket"

Så om mars alltså fick en positiv försäljningspush av att slippa påsken, så ser det alltså sämre ut för årets april? Ja, tyvärr. Även 2018 var påskveckan en av årets sämsta, och det finns enligt Joakim Andersen ingenting som tyder på att det skulle bli annorlunda i år.

Men när april väl är över väntar ljusare tider för svensk e-handel.

- Påskens placering påverkar försäljningen ganska mycket. Inte bara att månadens tillväxt saktar in, utan också att intäkterna kan bli lägre i april jämfört med mars. Men efter allt påskfirande kommer maj månad som de senaste åren har varit en riktigt bra e-handelsmånad. Något att se fram emot alltså!

Annons