Reklamvänligt Pinterest vill nå svenska företag

Nätverket hävdar att det är mer värde i deras data än i konkurrenternas, och att det därför är en fördel att annonsera hos dem.

Shoppingnätverket Pinterest, som innehåller stora delar reklam, har enligt SvD Näringsliv värderats till 11 miljarder dollar, eller 110 dollar per användare, vilket är det högsta bland sociala medier efter Facebook, som enligt SvD ligger på 177 dollar per användare.

En anledning till framgångarna för Pinterest, där användare lägger upp och tar del av bilder på produkter för exempelvis bröllop och resor, ska vara att sajten är uppbyggd kring just konsumtion.

Annons

– Tänk på vad man vet om någon genom Facebook. Det handlar om var personen är baserad, vilken skola de gick i och vilka vänner de har. Men på Pinterest är datan mycket mer relaterad direkt till vad de härnäst kommer att köpa, säger Rachel Goodman, chef för partnersamarbeten på Pinterest, till Svenska Dagbladet.

Pinterest svagt bland svenska e-handlare

I Sverige har Pinterest ännu inte slagit igenom som annonskanal för landets e-handlare. Enligt vårt Ehandelsindex har i snitt 1,2 e-handlare om dagen anslutit sig till Pinterest sedan den första augusti i år. Det kan jämföras med Twitter på 1,6 och Instagram på 2,5. Pinterest är dessutom det nätverk av de tre som har minst antal anslutna e-handlare.

Men nu ska företaget expandera internationellt, med inriktning på Europa och inte minst Sverige, för att samla in data om konsumenter. Något som kan komma till användning för handlare som vill locka en viss kundgrupp. I USA finns möjlighet att handla direkt via nätverket, och det är förstås inte omöjligt att samma variant så småningom blir verklighet i Europa.

– Mängden data vi sitter på är otrolig eftersom det inte bara handlar om vem personen är, utan även deras intressen. Det blir väldigt värdefullt för en annonsör, säger Rachel Goodman.

Störs inte av reklam

Enligt Rachel Goodman är reklam ingenting som stör Pinterests användare trots att två tredjedelar av nätverkets innehåll består av annonser. Tvärt om ska Pinterests besökare alltid vara på väg mot nästa köp.

– Våra användare är inte på Pinterest och tänker på vad som är reklam och vad som inte är det. Det är bara där för bra innehåll. Och om ett varumärke förser dem med det är det generellt till och med mer legitimt än om någon de inte känner är avsändare.

Annons