Annons

Reklamvänligt Pinterest vill nå svenska företag Pinterest hoppas nå svenska e-handlare

Reklamvänligt Pinterest vill nå svenska företag

2015-10-19 11:35

Nätverket hävdar att det är mer värde i deras data än i konkurrenternas, och att det därför är en fördel att annonsera hos dem.

Shoppingnätverket Pinterest, som innehåller stora delar reklam, har enligt SvD Näringsliv värderats till 11 miljarder dollar, eller 110 dollar per användare, vilket är det högsta bland sociala medier efter Facebook, som enligt SvD ligger på 177 dollar per användare.

En anledning till framgångarna för Pinterest, där användare lägger upp och tar del av bilder på produkter för exempelvis bröllop och resor, ska vara att sajten är uppbyggd kring just konsumtion.

– Tänk på vad man vet om någon genom Facebook. Det handlar om var personen är baserad, vilken skola de gick i och vilka vänner de har. Men på Pinterest är datan mycket mer relaterad direkt till vad de härnäst kommer att köpa, säger Rachel Goodman, chef för partnersamarbeten på Pinterest, till Svenska Dagbladet.

Pinterest svagt bland svenska e-handlare

I Sverige har Pinterest ännu inte slagit igenom som annonskanal för landets e-handlare. Enligt vårt Ehandelsindex har i snitt 1,2 e-handlare om dagen anslutit sig till Pinterest sedan den första augusti i år. Det kan jämföras med Twitter på 1,6 och Instagram på 2,5. Pinterest är dessutom det nätverk av de tre som har minst antal anslutna e-handlare.

Annons
Annons

Men nu ska företaget expandera internationellt, med inriktning på Europa och inte minst Sverige, för att samla in data om konsumenter. Något som kan komma till användning för handlare som vill locka en viss kundgrupp. I USA finns möjlighet att handla direkt via nätverket, och det är förstås inte omöjligt att samma variant så småningom blir verklighet i Europa.

– Mängden data vi sitter på är otrolig eftersom det inte bara handlar om vem personen är, utan även deras intressen. Det blir väldigt värdefullt för en annonsör, säger Rachel Goodman.

Störs inte av reklam

Enligt Rachel Goodman är reklam ingenting som stör Pinterests användare trots att två tredjedelar av nätverkets innehåll består av annonser. Tvärt om ska Pinterests besökare alltid vara på väg mot nästa köp.

– Våra användare är inte på Pinterest och tänker på vad som är reklam och vad som inte är det. Det är bara där för bra innehåll. Och om ett varumärke förser dem med det är det generellt till och med mer legitimt än om någon de inte känner är avsändare.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta