”Returer är inget problem när du har koll på dina kostnader”

Minst en vara kommer tillbaka från de lådor stylistföretaget Outfittery skickar ut.

Den personliga shoppingservicen Outfittery från Tyskland har sedan starten för fyra år sedan haft en stark tillväxt. Företaget finns nu förutom i Tyskland även i Österrike, Schweiz, Nederländerna, Belgien och Luxemburg, Sverige och Danmark. Totalt arbetar nu flera hundra personer med att tillgodose stil- och shoppingbehovet hos företagets 300 000 kunder.

- När vi går in i ett nytt land handlar det inte bara om storleken på marknaden utan också på hur öppen befolkningen är för nya koncept, berättar Anna Alex, företagets grundare och VD.

Annons

- Vi brukar säga att vi har en öllandsstrategi, snarare än en vinlandsstrategi. Alla länder vi finns i för närvarande är länder man förknippar med öl snarare än vin, tillägger hon med ett skratt.

Många intresserade sig för Anna Alex när hon var i Sverige nyligen

"Män är en fantastisk kundgrupp"

Outfitterys shoppingservice fungerar på så sätt att kunden fyller i ett formulär på företagets sajt. Detta följs sedan upp av ett samtal, antingen via mail eller telefon, med någon av företagets stylister. Sedan får kunden en låda med utvalda och matchande produkter hemskickad. Meningen är att kunden utöver att få en snyggt matchad garderob med trendriktiga kläder, även ska uppmuntras att prova något som han inte hade valt ut själv.

Hur ofta händer det att kunderna vill returnera sina varor?

- Vi siktar alltid på att skicka ut ett urval. Vi fokuserar mer på det sammanlagda värdet, vilket kan innebära att en del kommer tillbaka, än på att inte få returer. Om vi bara skulle fokusera på att inte få några returer hade vi förmodligen skickat ut svarta strumpor eller nåt. För oss är det viktiga att du hittar två eller tre varor i lådan som verkligen passar din stil och som du gillar.

- De flesta kunderna skickar tillbaka något, men det gör oss ingenting.

Blir det inte dyrt att hantera alla returer?

- Jag brukar alltid säga att om du har koll på dina kostnader och har dem under kontroll så är returerna inget problem.

Annons

Outfittery vill hjälpa sina kunder att testa någonting nytt

Nyligen lanserade Outfittery till och med en särskild “return pickup-service” som hämtar upp kundernas returer på en plats och tid som passar kunden.

- Vi uppmanar till och med kunderna att skicka returer. Det handlar inte om att inte returnera, utan snarare om att hitta saker till din garderob, säger Anna Alex.

Outfitterys service riktar sig än så länge bara till män. Kunderna är oftast män i åldern 25-60 med en inkomst över genomsnittet. 65 procent av företagets kunder lever i ett förhållande.

Varför säljer ni bara till män?

- Män är en stor och ofta underskattad kundgrupp. Många företag riktar in sig på kvinnor, Zalando till exempel är ett väldigt kvinnligt märke. Vi såg att det inte fanns något jättebra sätt för män att handla, så vi riktade in oss särskilt på det. Och män är en fantastisk kundgrupp. De är lojala när de väl har fått upp ögonen för ett företag, medan kvinnor gärna testar nya varumärken och affärer hela tiden.

Outfittery tar inte betalt av kunderna för sin stylisttjänst, och de som handlar behöver inte heller betala för frakt eller returer. Företaget ger däremot inga rabatter utan kläderna säljs till normala priser. Enligt Anna Alex väljer Outfitterys kunder att vända sig till företaget framför allt för att spara tid och för att slippa vad hon kallar “the agony of choice” - att behöva välja mellan till exempel tjugo skjortor.

Outfittery har i dag 300 000 kunder och finns på åtta marknader

Inspirerades av "personal shopper" i USA

Eftersom servicen blivit så framgångsrik har Outfittery enligt Anna Alex inga problem med att få till samarbeten med olika modeföretag.

- De vill gärna jobba med oss. Vi presenterar kläderna snyggt i lådan och kan berätta märkets historia. Modeföretagen kan också använda oss som ett sätt att nå ut till nya kundgrupper.

Går ni med vinst än?

- På vissa marknader, ja. Men inte på alla. Vi fokuserar på tillväxt och har sett en stark tillväxt under de senaste åren.

Anna Alex kom på idén till sitt företag när hon var i New York och träffade en vän som hade betalat några hundra dollar för att få hjälp av en personlig shoppingassistent, ett beteende som Outfitterys VD hävdar inte är helt ovanligt i USA.

- Efter tre timmar hade han shoppat för ett år så han var jättenöjd. Det kostade en del men å andra sidan var den uppgiften nu borta från hans att göra-lista. Han sa att det var hans bästa shoppingupplevelse någonsin, så då funderade vi på hur vi skulle kunna erbjuda samma tjänst på nätet, berättar Anna Alex.

Outfittery siktar på att inom kort lansera sin tjänst i Frankrike och England, och det är inte omöjligt att utbudet framöver utökas till att även omfatta kläder och accessoarer för kvinnor.

Annons