Returnado vill automatisera returer och klagomål

Med sin automatiserade plattform vill en ny svensk startup vända returer till intäkter samtidigt som kunderna förblir nöjda.

E-handel och returer går tyvärr hand i hand, även om returgraden är olika från bransch till bransch. Men en ny svensk startup hoppas nu förenkla processen, samtidigt som man säger sig kunna öka e-handlarnas lönsamhet.

Med en automatiserad plattform vill Returnado hjälpa e-handlarna att hantera returerna på ett smartare sätt och därmed få färre hävda köp. Och genom att automatisera returerna ska e-handlarna även slippa en hel del tråkig administration.

Annons
Annons

– Responsen vi har fått har varit en bekräftelse på att vi gör rätt saker och att problemen med returer och missnöjen är en huvudvärk för väldigt många e-handlare. Vi jobbar just nu med att sjösätta vår första lansering hos en handfull e-handlare och kommer löpande att släppa på fler under hösten, säger Haider Abdo, grundare av Returnado.

Kunden kan själv lösa problemen

E-handlare som använder sig av tjänsten "embeddar" Returnados lösning i sin e-handelsplattform och Returnados plattform synkar sedan data mellan e-handelssystemet och det egna systemet. Systemet digitaliserar det som är kopplat till returer och ger e-handlaren verktyg för att administrera dem.

– När en kund är missnöjd med sin vara så går det till vår modul, de väljer varorna de vill hantera och kan sedan hantera dem i vår process. De kan byta varan mot något annat, skapa en reklamation eller köpa helt nya varor för returvärdet, säger Haider Abdo och fortsätter:

– Vi skapar alltså en intuitiv standardiserad process som konsumenter själva kan använda för att lösa sitt missnöje, och gärna återkonvertera till nya varor. Till skillnad från idag där processen oftast är manuell, innehåller flera steg som inte är digitala och fokus ligger på att häva alla köp där kund är missnöjd.

Wellstreet backar upp

Lösningen ska alltså även ge kunderna bättre kontroll och översikt över sina returer, samtidigt som de får verktyg för att själva lösa sina missnöjen.

I samband med lanseringen står det även klart att Wellstreet, Stockholms universitet Inkubator, Vinnova och Almi tillsammans går in med 1,5 miljoner kronor i Returnado.

– Det som gör Returnado världsunikt är att den inte bara hjälper e-handlare med administrationen utan även driver konsumenter mot återkonvertering vilket ökar e-handlarnas lönsamhet, säger Sïmon Saneback, medgrundare och partner på Wellstreet.

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!