Annons

Returnado vill automatisera returer och klagomål Annika Falkuggla Haider Abdo, grundare av Returnado

Returnado vill automatisera returer och klagomål

2016-09-14 15:15

Med sin automatiserade plattform vill en ny svensk startup vända returer till intäkter samtidigt som kunderna förblir nöjda.

E-handel och returer går tyvärr hand i hand, även om returgraden är olika från bransch till bransch. Men en ny svensk startup hoppas nu förenkla processen, samtidigt som man säger sig kunna öka e-handlarnas lönsamhet.

Med en automatiserad plattform vill Returnado hjälpa e-handlarna att hantera returerna på ett smartare sätt och därmed få färre hävda köp. Och genom att automatisera returerna ska e-handlarna även slippa en hel del tråkig administration.

– Responsen vi har fått har varit en bekräftelse på att vi gör rätt saker och att problemen med returer och missnöjen är en huvudvärk för väldigt många e-handlare. Vi jobbar just nu med att sjösätta vår första lansering hos en handfull e-handlare och kommer löpande att släppa på fler under hösten, säger Haider Abdo, grundare av Returnado.

Kunden kan själv lösa problemen

E-handlare som använder sig av tjänsten "embeddar" Returnados lösning i sin e-handelsplattform och Returnados plattform synkar sedan data mellan e-handelssystemet och det egna systemet. Systemet digitaliserar det som är kopplat till returer och ger e-handlaren verktyg för att administrera dem.

Annons
Annons
– När en kund är missnöjd med sin vara så går det till vår modul, de väljer varorna de vill hantera och kan sedan hantera dem i vår process. De kan byta varan mot något annat, skapa en reklamation eller köpa helt nya varor för returvärdet, säger Haider Abdo och fortsätter:
– Vi skapar alltså en intuitiv standardiserad process som konsumenter själva kan använda för att lösa sitt missnöje, och gärna återkonvertera till nya varor. Till skillnad från idag där processen oftast är manuell, innehåller flera steg som inte är digitala och fokus ligger på att häva alla köp där kund är missnöjd.

Wellstreet backar upp

Lösningen ska alltså även ge kunderna bättre kontroll och översikt över sina returer, samtidigt som de får verktyg för att själva lösa sina missnöjen.

I samband med lanseringen står det även klart att Wellstreet, Stockholms universitet Inkubator, Vinnova och Almi tillsammans går in med 1,5 miljoner kronor i Returnado.

– Det som gör Returnado världsunikt är att den inte bara hjälper e-handlare med administrationen utan även driver konsumenter mot återkonvertering vilket ökar e-handlarnas lönsamhet, säger Sïmon Saneback, medgrundare och partner på Wellstreet.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Detaljhandelsjätte köper 70 procent.

Annons
Annons
Ingen mer sprit över bron - Bubblig.se nedlagt

Ingen mer sprit över bron - Bubblig.se nedlagt

Färdigkört för entreprenören som trotsade monopolet.

1
Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet

Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet

Tyskland gav med sig.

1
Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Vd:n om den stora vändningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny svensk e-handel tar emot Bitcoin i kassan

Ny svensk e-handel tar emot Bitcoin i kassan

Handla mobiltillbehör med kryptovalutan.

1
H&M tappar i butik och på börsen - satsar nu på Tmall

H&M tappar i butik och på börsen - satsar nu på Tmall

Nedgången ska vändas med mer e-handel.

Annons
Annons
Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger <nobr>e-handeln</nobr>

Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger e-handeln

Ska satsa allt på blockchain.

Den blir årets julklapp på nätet enligt <nobr>e-handlarna</nobr>

Den blir årets julklapp på nätet enligt e-handlarna

Ledtråd: Det är inte en elcykel.

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Mobilen står för hälften av alla order.

Betalkorten tappar när allt fler vill <nobr>e-handla</nobr> med faktura

Betalkorten tappar när allt fler vill e-handla med faktura

Kraftigt ökat intresse för fakturabetalning, enligt Svensk Handel.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.