Annons

Returnado vill automatisera returer och klagomål Annika Falkuggla Haider Abdo, grundare av Returnado

Returnado vill automatisera returer och klagomål

2016-09-14 15:15

Med sin automatiserade plattform vill en ny svensk startup vända returer till intäkter samtidigt som kunderna förblir nöjda.

E-handel och returer går tyvärr hand i hand, även om returgraden är olika från bransch till bransch. Men en ny svensk startup hoppas nu förenkla processen, samtidigt som man säger sig kunna öka e-handlarnas lönsamhet.

Med en automatiserad plattform vill Returnado hjälpa e-handlarna att hantera returerna på ett smartare sätt och därmed få färre hävda köp. Och genom att automatisera returerna ska e-handlarna även slippa en hel del tråkig administration.

– Responsen vi har fått har varit en bekräftelse på att vi gör rätt saker och att problemen med returer och missnöjen är en huvudvärk för väldigt många e-handlare. Vi jobbar just nu med att sjösätta vår första lansering hos en handfull e-handlare och kommer löpande att släppa på fler under hösten, säger Haider Abdo, grundare av Returnado.

Kunden kan själv lösa problemen

E-handlare som använder sig av tjänsten "embeddar" Returnados lösning i sin e-handelsplattform och Returnados plattform synkar sedan data mellan e-handelssystemet och det egna systemet. Systemet digitaliserar det som är kopplat till returer och ger e-handlaren verktyg för att administrera dem.

Annons
Annons
– När en kund är missnöjd med sin vara så går det till vår modul, de väljer varorna de vill hantera och kan sedan hantera dem i vår process. De kan byta varan mot något annat, skapa en reklamation eller köpa helt nya varor för returvärdet, säger Haider Abdo och fortsätter:
– Vi skapar alltså en intuitiv standardiserad process som konsumenter själva kan använda för att lösa sitt missnöje, och gärna återkonvertera till nya varor. Till skillnad från idag där processen oftast är manuell, innehåller flera steg som inte är digitala och fokus ligger på att häva alla köp där kund är missnöjd.

Wellstreet backar upp

Lösningen ska alltså även ge kunderna bättre kontroll och översikt över sina returer, samtidigt som de får verktyg för att själva lösa sina missnöjen.

I samband med lanseringen står det även klart att Wellstreet, Stockholms universitet Inkubator, Vinnova och Almi tillsammans går in med 1,5 miljoner kronor i Returnado.

– Det som gör Returnado världsunikt är att den inte bara hjälper e-handlare med administrationen utan även driver konsumenter mot återkonvertering vilket ökar e-handlarnas lönsamhet, säger Sïmon Saneback, medgrundare och partner på Wellstreet.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem