Returtjänsten går omnichannel med ny lösning

Expert är en av de första omnikunderna.

I slutet av förra året meddelade Reclaimit att de tagit in nytt kapital och även Anton Johansson som investerare. Reclaimit är en molntjänst som ska göra returerna smidigare för e-handlarna och deras kunder.

Företaget har kunder som CoolStuff, Expert, NetOnNet och Skånska Byggvaror och säger sig vara marknadsledande i Norden inom system för retur- och reklamationshantering.

Annons
Annons

Nu meddelar företaget den första nyheten sedan bolaget “växlade upp med nytt kapital”. Reclaimit tar nu sin returtjänst till de fysiska butikerna. Eller rättare sagt omnikanalsaktörer som både har butiker och e-handel.

- Vi har på senare tid sett ett stort behov av systemlösningar på retailmarknaden, som knyter ihop alla säljkanalers olika processer, inte minst när det gäller returer och reklamationer. Då vi numera har erfarenhet av både butikshandel och e-handel ser vi det som ett naturligt steg att även kunna tillhandahålla en omnichannel-lösning, säger Jörgen Dernbrant, COO och medgrundare av Reclaimit.

Ska fungera oavsett säljkanal

Reclaimit ska redan ha levererat lösningar till fysiska butiker men det nya nu blir att deras huvudtjänst kommer att fungera oavsett kanal. En av de första att använda omnikanallösningen ska vara Expert:

- En av de kunder som nu valt att använda Reclaimit för sin retur-, reklamations- och servicehantering i alla säljkanaler är Expert som ska starta upp ny webbkanal där Reclaimits system kommer att användas på samma sätt som i alla sina butiker i de nordiska länderna, skriver företag.

Experts webbsatsning i Sverige kommer som vi tidigare berättat att heta Power och först och främst vara en e-handel, även om fysiska butiker ligger i planerna.

Reclaimits nya lösning kommer att lanseras officiellt under D-Congress i Göteborg på torsdag.

- Med vår nya omnichannel-lösning så integreras systemen med varandra så att det blir samma funktion både för e-handel och butiker. Det vill säga kunder kan registrera sitt ärende online oavsett om det är köpt i butik eller online. Butikernas kundtjänst får full tillgång till samtliga retur, reklamations och serviceärende oavsett om det är registrerat i butik, online eller av kundtjänst, säger Jörgen Dernbrant.

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!