Rodebjer fälls för troslös modell på Instagram

"Snudd på pornografiskt", enligt anmälarna.

Som e-handlare gäller det att hålla koll på vad man gör på Instagram numera, för det är inte sällan detta medium är centrum för anmälningar till Reklamombudsmannen.

"Uppenbart troslös"

Häromdagen kunde vi berätta hur modehuset Rodebjer storsatsar på nätet och hur de förväntar sig en rejält ökning för sin e-handel i år. Med e-handel kommer förstås arbetet med sociala medier och då bland annat Instagram. Rodebjer har ungefär 60 000 följare på Instagram och fem stycken av dessa blev nyligen illa berörda av en bild som lades upp i flödet.

Annons
Annons

- Reklamen är könsdiskriminerande och objektifierande då kvinnans pose inte har någon kopp­ling till de marknadsförda kläderna. Fokus i bilden är kvinnans utmanande pose och det faktum att det är upp­enbart att hon inte har trosor på sig. Det faktum att kvinnans underliv nätt och jämt skyls är mycket osmakligt och snudd på pornografiskt, lyder en sammanfattning av anmälarnas kritik till Reklamombudsmannen.

Rodebjer har inkommit med ett långt yttrande till RO och modehuset pekar bland annat på att bilden i fråga bara ses av företagets följare.

- Instagramflödet är i och för sig öppet för vem som helst att följa men endast den som självmant valt att följa kontot har fått ta del av bilden, skriver Rodebjer.

"Blicken är fast, kraftfull och bestämd"

Företaget hävdar även bestämt att reklamen inte är könsdiskriminerande.

- Anmälarna har i huvudsak inriktat sig på två frågor: att modellen påstås ha en tom blick och att bilden konstru­erats på ett sådant sätt att det framstå̊r som att kvinnan inte bär underkläder och att hennes kön nästan syns. Vad gäller modellens blick är det svårt att se det som en av anmälarna ser. Blicken är fast, precis, kraftfull och bestämd med stor närvaro. Vad gäller kroppshållningen så har hon benen isär i en bestämd pose som utstrålar makt. Plagget är inte ett typiskt sexuellt laddat plagg utan en koftklänning som bärs med en väst och en stor väska, skriver Rodebjer, och tillägger:

- Inte heller i övrigt framställer bilden kvinnan som ett sexobjekt utan som en vuxen stark, mäktig, självständig kvinna med attityd och ett fritt förhållningssätt till sin kropp.

"Företaget hyllar kvin­nor"

Rodebjer pekar även på sitt arbete med att stärka kvinnor genom bland annat initiativet som företaget kallar “Vaginan”.

- Annonsören hyllar kvin­nor som gör skillnad, kvinnors olikheter och kvinnor som vågar leva sitt liv på sina egna villkor. Detta präglar designen, marknadskommunikationen och hela företagets verksamhet. Som exempel kan nämnas att i före­tagets flaggskeppsbutik finns ett rum för kreativa samarbeten som kallas Vaginan och en rad kampanjer som presenterats genom åren har fokuserat på att lyfta mångfacetterade kvinnor världen över.

Annons
Annons

I kontrast till Rodebjers försvarstal så är Reklamombudsmannens beslut ganska kort och opinionsnämnden hävdar att kvinnan visst framställs som ett sexobjekt.

- Nämnden finner att kvinnans pose och avsaknaden av trosor gör att hon framställs som ett sexobjekt. En sådan fram­ställning av kvinnan har ingen koppling till de marknadsförda produkterna, kläder, vilket får anses kränk­ande för kvinnor i allmänhet. Nämnden finner därför att reklamen är könsdiskriminerande och den strider där­med mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler. 

Här kan man se den ocensurerade bilden.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!