Röststyrd e-handel för 40 miljarder kronor

Och snart språkstöd i Sverige.

Enligt en brittisk undersökning kommer det om bara något år att e-handlas för 3,5 miljarder pund, runt 40 miljarder kronor, via rösten i Storbritannien. Detta rapporterar det globala analysföretaget OC&C. I USA beräknas denna siffra nå 40 miljarder dollar, eller runt 330 miljarder kronor, under år 2022.

Smarta högtalare talar främst engelska just nu och det bidrar förstås till att dessa typer av produkter ännu inte fått så stort genomslag i Sverige. I Storbritannien ska det dock, enligt den nya undersökningen, vara hela 10 procent av alla hushåll som har en smart högtalare i dag.

Annons

Amazons smarta högtalare Echo, med assistenten Alexa, ska leda ligan med 8 procent medan Google hamnar på efterkälken med 2 procent av hushållen. Nyligen rapporterade Google att de under 2018 kommer att lansera sin assistent på svenska. En funktion som skulle kunna få de svenska siffrorna att se omvända ut, jämfört med Storbritannien. Det vill säga om inte Amazon kontrar med att också stödja vårt språk.

Hälften av alla hushåll

Den brittiska analysen förutspår att runt hälften av alla hushåll i Storbritannien kommer att ha en smart högtalare av något slag 2022. En utveckling som förstås har potentialen att skaka om hela e-handelsmarknaden, om folk verkligen börjar beställa saker med rösten i stor skala.

Redan i dag sägs 44 procent av dem som har en smart högtalare använda den för att e-handla, en siffra som enligt OC&C är mycket högre än vad man tidigare hade trott.

Enligt analysföretaget sker idag 70 procent av alla röstbeställningar på en specifik produkt. Det kan alltså även vara så att varumärken får en ännu större betydelse i denna nya rösthandel. När det kommer till Amazons marknadsplats gäller det att som säljare bli Amazons förstaval när det kommer till en produktkategori, eftersom det är den produkten som röstassistenten Alexa lägger i kundkorgen.

Fler lokala sökningar

Att Google lanserar sin assistent på svenska skulle även kunna påverka sökningarna. Det handlar ju inte bara om smarta högtalare för hemmen utan även röstsökningar via till exempel mobiltelefoner. SEO-byrån Topdog lyfter det faktum att de lokala sökningarna ökar i och med att fler använder rösten för att söka.

- Redan idag står lokala sökningar för cirka 40 procent av alla sökningar i Google. Röstsök kommer öka detta ytterligare och vi kommer få se ett ord som beskriver detta beteende, som döpts till "hyperlokala sökningar", typ "Hårfrisör nära mig", skriver Christian Rudolf på Top Dog.

Medan sökningar kanske är det som främst påverkas i Sverige, i och med röstassistenternas intåg, så kan alltså Storbritannien stå inför ett större skifte den närmaste tiden. Detta eftersom Amazon Alexa, som är den mest populära assistenten, inte bara kan söka åt dig utan även beställa hem produkter via Amazons e-handel.

- Det står klart att röstshopping kommer att stå för en betydande och växande andel av detaljhandelsmarknaden och presentera både en utmaning och en möjlighet för företag som kan ta täten i utvecklingen, säger Will Hayllar, Partner på OC&C.

Annons

Enorm potential i rösthandel

I dag ska e-handeln via röstassistenter omsätta runt 200 miljoner pund, eller över 2 miljarder svenska kronor, i Storbritannien men väntas alltså växa till 3,5 miljarder pund om fyra år. Undersökningen som OC&C genomfört under december 2017 ska vara baserad på 1 500 ägare av smarta högtalare.

- Som datan visar kommer rösthandeln att drivas på av det snabba intåget av smarta högtalare hemma hos konsumenterna och återförsäljare bör vara medvetna om den enorma potentialen som finns i att utnyttja den här kanalen, säger Will Hayllar.

Annons