Royal Design ökar med 80% – öppnar butiker i hela Norden

Royal Design bygger vidare på sitt omnikanalskoncept efter ännu ett framgångsrikt verksamhetsår.

E-handlaren och inredningskedjan Royal Design gick under året från en omsättning på drygt 243 miljoner för året 2013/2014 till knappt 442,5 miljoner kronor 2014/2015. Det är en ökning på strax över 80 procent.

- Ja, Royal Design har haft en fortsatt hög tillväxt med lönsamhet under föregående år. Vi känner verkligen att Royal Design har blivit ett mycket starkt konsumentvarumärke inom inredning, möbler och design för alla delar av hemmet, säger Hans Bengtsson, företagets VD.

Annons

E-tail i butik

Under samma period gjorde företaget, enligt egna uppgifter, ett rörelseresultat (EBITA) på nära fem miljoner kronor, vilket dock är en liten försämring mot förra årets siffra på drygt 8,6 miljoner kronor.

2016 är designhandlarens plan att fortsätta att satsa både online och offline. Sortimentet ska breddas och planen är också att öppna ett antal nya butiker den kommande tiden.

- Vår plan är att på sikt ha Royal Design-butiker i hela Norden för att bedriva e-handel i alla kanaler och vi jobbar enligt den planen, säger Hans Bengtsson, och fortsätter:

- Våra kunder är väldigt bra på att utnyttja vårt omnikanalerbjudande i alla våra försäljningskanaler. Dels genom att använda våra butiker som utlämningsställe och dels att i butik kunna få personlig service med att lägga e-handelsbeställningar mot vårt centrallager för leverans till butik eller direkt hem till kund. En allt större del av våra butikers försäljning sker via det vi kallar e-tail i butik.

Har ni några konkreta planer vad gäller nya butiker?

- Ja, men inga som jag kan kommentera i dagsläget. Däremot öppnade vi en ny RoyalDesign.se-butik i Umeå i Avion Shoppingcenter vid Ikea i förra veckan.

"Börsen ett intressant alternativ"

2014 köpte Royal Design nätbutiken Rum21.se, en satsning som ska ha fallit väl ut, enligt Hans Bengtsson.

- Vi har sett en fin tillväxt i Rum21.se sedan förvärvet och vi fortsätter att utveckla detta affärsområde parallellt. Vi har även invigt ett nytt Rum21-kontor och en ny Rum21-butik i Göteborg sedan förvärvet.

Annons

Hans Bengtsson berättar att Royal Design även det här året kommer att visa upp en “stark tillväxt”, och dessutom växa med lönsamhet. Han vill inte avslöja några konkreta planer för börsnotering, men stänger inte heller dörren för en sådan utveckling.

- Vi ser fortsatt börsen som ett av flera intressanta alternativ för Royal Design för en fortsatt snabb expansion och tillväxt i Sverige och övriga Norden framöver.

Annons