RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

11 miljoner för branschens Ferrari.

- Drygt 11 mille fattigare och ett gäng gråa hår men nu är vi live, säger Magnus Petterson till Ehandel.se på torsdagsmorgonen, efter att han under natten varit med och lanserat företagets nya sajt.

Nyligen kunde vi berätta om hur e-handlaren och butikskedjan RoyalDesign investerade tio miljoner kronor i en större omnikanalsatsning. Men den siffran kommer nu alltså att stiga när den nya sajten lanseras och fortsätter att utvecklas de kommande nio månaderna.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: RoyalDesign investerar tio miljoner i ny omnikanalsatsning

- Vi är ett e-handelsföretag och även om vi ska ha fysiska butiker på lägen där det främjar vår verksamhet så står de inte ens för 20 procent av omsättningen. Det är online som vi satsar och är starka, sade företagets vd Magnus Petterson i augusti.

Och att e-handeln är i fokus står klart när företaget igår slog upp sin nya sajt på RoyalDesign.se, som Magnus Pettersson försäkrar oss om kommer att vara “branschens Ferrari” om sex månader. Företaget har nämligen valt att lansera en “slimmad version” i detta första skede.

- Extremt tacksam över alla i projekt-teamet som slitit "hund" för att vi skall kunna lansera med marginal innan Black Friday. Vi har valt att gå "live" med en slimmad version för att inte riskera för mycket fel. Utökad funktionalitet kommer i senare faser. Till exempel fler leveransalternativ, elektroniska prisskyltar, user generated content från Bazaar Voice och bilder från kunders instagram, säger Magnus Petterson.

"Omni på riktigt"

Det är inte bara sajten som bytts ut utan många av systemen bakom, berättar Magnus. Bland annat ska hela företagets IT nu ligga i molnet, via Atea och Azure. Själva sajten ska vara framtagen med hjälp av byrån Grebban och den är byggd på Prismic CMS och Storm Commerce.

- Tack vare Storm så använder vi även butikernas lagersaldo som köpbara onlineprodukter, det vill säga omni på riktigt. Vi kör också från och med nu både Klarna och Adyen beroende på marknad, säger Magnus Petterson.

Sajten ska dock alltså utvecklas rejält framöver och många av de nya funktionerna får vänta till efter julen.

- De coola nya funktionerna spar vi till efter julhandeln för att inte riskera för mycket buggar, säger Magnus Petterson.

Annons
Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!