Rum21 och RoyalDesign öppnar gemensam flaggskeppsbutik

Blir Rum21:s första riktiga butik.

Sedan RoyalDesign förvärvade möbelhandeln Rum21 från Qliro Group för några år sedan, har den sistnämdas omsättning ökat från runt 80 miljoner kronor till en kvarts miljard. Företaget har under en tid haft ett showroom i Göteborg, men nu ansåg de båda företagens ledning att det var dags för en “riktig” butik.

LÄS MER: RoyalDesign köper Rum21 för 68 miljoner kronor

Annons

Starka hos unga kvinnor som gillar kvalitet

Bolaget hade valt mellan Köpenhamn och Stockholm, och hittade till slut ett bra läge i den svenska huvudstaden. I närheten har nämligen även andra företag som är verksamma inom inredning och design valt att etablera sig. Nu står det klart att RoyalDesign kommer att öppna en flaggskeppsbutik tillsammans med systerbutiken Rum21 på Kungsgatan i Stockholm.

- När vi tittar på målgruppen vi är starkast i, så ser vi att det är unga kvinnor som inte vill åka ut till någon outlet för att handla inredning. De är istället intresserade av hållbarhet och beredda att köpa dyra och fina möbler som de sedan kan sälja vidare på Blocket, säger RoyalDesigns vd Magnus Pettersson till Ehandel.se.

LÄS MER: RoyalDesign topprekryterar i jakten på miljarden

I den nya butiken, där Rum21 och RoyalDesign ska ha varsin våning, har Rum21 fått den största delen, 800 kvadratmeter, av den totala försäljningsytan på 1300 kvadratmeter.

Tar fram ny plattform

Aktörerna har dock bland annat samma logistiksystem och samma personal i hela affären, även om de anställda till exempel kan ha olika kläder beroende på vilket av bolagen de jobbar för.

- Det är ett effektivt sätt att driva ett företag. Även om allt egentligen är samma aktör, så får kunden två destinationer. Det blir en bra kundsupport utan onödigt höga kostnader.

Den nya flaggskeppsbutiken ska bli digital på ett sätt som är utöver det vanliga, lovar Magnus Pettersson. Han berättar att RoyalDesign-gruppen just nu bygger en helt ny plattform tillsammans med e-handelsentreprenören Anton Johanssons webbyrå Grebban och teknikleverantören Storm Commerce.

Företaget har flera samarbeten inom olika områden på gång, och kommer bland annat att ta in Reclaimit - där Anton Johansson också är involverad - till att hantera bolagets returer.

Annons

- Vi lägger enorma miljoner på att bygga den ballaste e-handelslösningen, sammanfattar Magnus Pettersson.

LÄS MER: Reclaimit tar in nytt kapital och Anton Johansson

Öppnar för större sortiment

Precis som en del skönhetsmärken - det är till exempel bland annat därför som Boozt har öppnat en sminkbutik - ägnar sig möbelindustrin, enligt Magnus Pettersson, fortfarande ofta åt att välja bort e-handelsföretag när de ska inleda samarbeten med återförsäljare. Han jämför med hur situationen såg ut i hemelektronikbranschen på 90-talet, då en del leverantörer inte ville sälja hos e-handlare eftersom de ville skydda de fysiska butikerna.

- Möbel- och inredningsbranschen ligger långt efter till exempel hemelektronikbranschen, och många aktörer tror att de kan stänga ute e-handelsföretag. Men tack vare att vi öppnar den nya butiken får vi tillgång till fler varumärken.

RoyalDesign-gruppens nya flaggskeppsbutik öppnar i juni 2018.

Annons