Annons

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans Jenny Vesterlund

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

2018-09-25 13:30

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

När det kommer till e-handelsleveranser brukar diskussionen oftast handla om hastighet och bekvämlighet, och kanske en del om pris. Men på senare tid har även en annan parameter smugit sig in i ekvationen - nämligen hur frakten ska kunna göras så miljövänlig som möjligt.

Flyttade om bland fraktalternativen

Ett sätt kan vara att helt enkelt sätta det mest miljövänliga alternativet som default i kassan, vilket skönhetsbutiken Kicks har testat under året. Resultatet blev att företagets kunder helt enkelt valde det mer miljövänliga alternativet.

- Det är i särklass det främsta valet hos våra kunder idag. Från det att vi flyttade om fraktalternativen i kassan och satte det miljövänliga alternativet som förvalt har det gått från att utgöra det minsta flödet till det största, berättar Jenny Vesterlund, Head of e-commerce supply chain, i ett mejl till Ehandel.se.

Vad innebär det miljövänliga alternativet jämfört med det vanliga? Kostar det mer?

- Vårt miljövänliga alternativ innebär att försändelserna i första hand transporteras med tåg. Det kostar inte mer för våra kunder och för våra guldmedlemmar är frakten gratis.

"Har kunnat vägleda och påverka"

Tidigare valde de flesta av Kicks e-handelskunder alternativet för snabb leverans, men nu ska en tydlig förflyttning ha skett till att fler väljer företagets klimatkompenserade leveranssätt. Jenny Vesterlund beskriver förändringen som att förhållandet mellan snabbt och klimatanpassat numera är det omvända från hur det såg ut tidigare.

Annons
Annons
- Genom denna förändring ser vi att vi bättre har kunnat vägleda och påverka våra kunder att välja ett mer hållbart alternativ.

Vilka andra metoder har ni testat för att få kunderna att välja miljövänlig frakt?

- Kopplat till frakt så är detta ett första steg, avslutar Jenny Vesterlund.

MISSA INTE: Den här veckans helgläsning handlar just om möjligheterna och utmaningarna med miljövänlig frakt. Publiceras nu på lördag!

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
EU vill tvinga Amazon att sätta upp

EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"

Ska stoppa utnyttjandet av e-handlarnas data.

Annons
Annons
Miljardbolaget bakom Aperol intar Kinas <nobr>e-handel</nobr>

Miljardbolaget bakom Aperol intar Kinas e-handel

Sprit till alla singlar?

Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Slog tidigare prognos.

Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

"Direkt till konsument, utan några mellanhänder".

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Många påminnelser med digitala fakturor

Många påminnelser med digitala fakturor

Kunderna vill inte ha dem på posten.

2
<nobr>E-handlarna</nobr> är supertaggade inför shoppingfesten

E-handlarna är supertaggade inför shoppingfesten

Framtidstron ökar rejält bland nätbutiker.

Desktop-trafiken till <nobr>e-handlare</nobr> sjunker mer än beräknat

Desktop-trafiken till e-handlare sjunker mer än beräknat

Mobilen tar över.

Annons
Annons
NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Helgläsning: NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Ska skapa "skönhetens ICA".

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

11 miljoner för branschens Ferrari.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta