Annons

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans Jenny Vesterlund

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

2018-09-25 13:30

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

När det kommer till e-handelsleveranser brukar diskussionen oftast handla om hastighet och bekvämlighet, och kanske en del om pris. Men på senare tid har även en annan parameter smugit sig in i ekvationen - nämligen hur frakten ska kunna göras så miljövänlig som möjligt.

Flyttade om bland fraktalternativen

Ett sätt kan vara att helt enkelt sätta det mest miljövänliga alternativet som default i kassan, vilket skönhetsbutiken Kicks har testat under året. Resultatet blev att företagets kunder helt enkelt valde det mer miljövänliga alternativet.

- Det är i särklass det främsta valet hos våra kunder idag. Från det att vi flyttade om fraktalternativen i kassan och satte det miljövänliga alternativet som förvalt har det gått från att utgöra det minsta flödet till det största, berättar Jenny Vesterlund, Head of e-commerce supply chain, i ett mejl till Ehandel.se.

Vad innebär det miljövänliga alternativet jämfört med det vanliga? Kostar det mer?

- Vårt miljövänliga alternativ innebär att försändelserna i första hand transporteras med tåg. Det kostar inte mer för våra kunder och för våra guldmedlemmar är frakten gratis.

"Har kunnat vägleda och påverka"

Tidigare valde de flesta av Kicks e-handelskunder alternativet för snabb leverans, men nu ska en tydlig förflyttning ha skett till att fler väljer företagets klimatkompenserade leveranssätt. Jenny Vesterlund beskriver förändringen som att förhållandet mellan snabbt och klimatanpassat numera är det omvända från hur det såg ut tidigare.

Annons
Annons
- Genom denna förändring ser vi att vi bättre har kunnat vägleda och påverka våra kunder att välja ett mer hållbart alternativ.

Vilka andra metoder har ni testat för att få kunderna att välja miljövänlig frakt?

- Kopplat till frakt så är detta ett första steg, avslutar Jenny Vesterlund.

MISSA INTE: Den här veckans helgläsning handlar just om möjligheterna och utmaningarna med miljövänlig frakt. Publiceras nu på lördag!

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta