Annons

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans Jenny Vesterlund

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

2018-09-25 13:30

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

När det kommer till e-handelsleveranser brukar diskussionen oftast handla om hastighet och bekvämlighet, och kanske en del om pris. Men på senare tid har även en annan parameter smugit sig in i ekvationen - nämligen hur frakten ska kunna göras så miljövänlig som möjligt.

Flyttade om bland fraktalternativen

Ett sätt kan vara att helt enkelt sätta det mest miljövänliga alternativet som default i kassan, vilket skönhetsbutiken Kicks har testat under året. Resultatet blev att företagets kunder helt enkelt valde det mer miljövänliga alternativet.

- Det är i särklass det främsta valet hos våra kunder idag. Från det att vi flyttade om fraktalternativen i kassan och satte det miljövänliga alternativet som förvalt har det gått från att utgöra det minsta flödet till det största, berättar Jenny Vesterlund, Head of e-commerce supply chain, i ett mejl till Ehandel.se.

Vad innebär det miljövänliga alternativet jämfört med det vanliga? Kostar det mer?

- Vårt miljövänliga alternativ innebär att försändelserna i första hand transporteras med tåg. Det kostar inte mer för våra kunder och för våra guldmedlemmar är frakten gratis.

"Har kunnat vägleda och påverka"

Tidigare valde de flesta av Kicks e-handelskunder alternativet för snabb leverans, men nu ska en tydlig förflyttning ha skett till att fler väljer företagets klimatkompenserade leveranssätt. Jenny Vesterlund beskriver förändringen som att förhållandet mellan snabbt och klimatanpassat numera är det omvända från hur det såg ut tidigare.

Annons
Annons
- Genom denna förändring ser vi att vi bättre har kunnat vägleda och påverka våra kunder att välja ett mer hållbart alternativ.

Vilka andra metoder har ni testat för att få kunderna att välja miljövänlig frakt?

- Kopplat till frakt så är detta ett första steg, avslutar Jenny Vesterlund.

MISSA INTE: Den här veckans helgläsning handlar just om möjligheterna och utmaningarna med miljövänlig frakt. Publiceras nu på lördag!

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta