Annons

Så gick Cocopanda från 0 till 100 miljoner på tre år Kolbjørn Ertzeid, ekonomichef på Cocopanda

Så gick Cocopanda från 0 till 100 miljoner på tre år

2017-06-05 07:00

Vänder till lönsamhet med ett resultat på sex miljoner kronor.

När vi så sent som i april listade vilka e-handelsföretag som växer snabbast just nu, stack ett företag ut rejält från mängden. Cocopanda.se hade under sitt allra första verksamhetsår gått från att omsätta 1,4 miljoner svenska kronor till att landa på 36,5 miljoner, enligt Ehandelsindex. En ökning med otroliga 2537 procent.

Resultat på 6 miljoner 2016

Men framgångarna stannade inte där. Under förra året ökade det norska företaget bakom sajten, e-handelsjätten Brandsdal Group, sin omsättning för svenska Cocopanda med ytterligare nästan 65 miljoner kronor. Resultatet för fjolåret landade samtidigt på 5,98 miljoner kronor och bolaget vänder därmed till lönsamhet mitt i den starka tillväxten.

Totalt innebär det att Cocopanda i Sverige sedan starten 2014 gått från 0 till 100 miljoner kronor på bara tre år. 

Nu berättar Kolbjørn Ertzeid, finansdirektör på den norska e-handelsgiganten Brandsdal Group, som driver Cocopanda, om hur de lyckades.

Började med näthandel 1997

Brandsdal Group grundades 1997. Redan från start var det bara näthandel som gällde, företaget har aldrig ägnat sig åt fysisk handel. I år har koncernen alltså 20 års erfarenhet av att jobba med e-handel. För tio år sedan, alltså 2007, startades den norska skönhetsbutiken Blivakker.no, som så sent som nu i veckan röstades fram som Norges bästa e-handel av sina branschkollegor.

- Blivakker.no är det klart största och äldsta norska företaget inom vårt segment, konstaterar Kolbjørn Ertzeid.

Tog lärdomarna från Norge till Sverige

Konceptet spred sig till Danmark, där systerbutiken Cocopanda.dk startades några år senare. År 2014 bestämde sig koncernen alltså för att även Sverige skulle göras vackrare och startade även Cocopanda.se. 

- När vi startade upp Cocopanda.se så var det en helt ny butik, baserat på många års erfarenhet, säger Kolbjørn Ertzeid. 

Han är övertygad om att just koncernens gedigna erfarenhet inom e-handel har varit avgörande för framgångarna i Sverige.

Annons
Annons
- Det man lär sig i de andra länderna, kan man utnyttja i Sverige. Med god erfarenhet av att sälja de här varorna på nätet så kan man lyckas överta även nya länder trots hård konkurrens. 

15 jobbar med sociala medier

Kolbjørn Ertzeid menar även att framgångarna i Sverige kan härledas till några specifika faktorer. En är att Brandsdal Group har satsat på att ha en bra plattform.

- Rent IT-mässigt har vi väldigt bra förutsättningar. Vår plattform gör att vårt arbete med våra butiker blir väldigt systematiserat. Det är bra uppstyrt inom organisationen, vilket ger oss fördelar, säger han.

Dessutom har man haft en strategi för att nå de framgångar man haft i Sverige.

- Vi har redan från början haft en strategi att ta marknadsandelar och öka omsättningen. Vi har också väldigt dedikerad personal som jobbar med detta, säger han.

Bland annat har företaget en hel avdelning på cirka 15 personer som jobbar med sociala medier, varav en av dessa jobbar specifikt med Sverige.

Lager i Tyskland och fri frakt

En annan faktor är att det lager som försörjer samtliga nordiska länder förutom Norge med varor, ligger i Tyskland, vilket blir billigare än om företaget skulle haft lagret till exempel i Norge. Det, samt ett gott samarbete med det norska postföretaget Bring, bidrar i sin tur till att Cocopanda kan hålla lägre priser på produkterna, enligt Ertzeid. 

Bland annat har den besparingen gjort att företaget idag kan erbjuda fri frakt i alla länder de verkar i.

- Det var något vi införde i Norge för att testa hur stor effekt det skulle ha. När vi såg vilket resultat det gav, så bestämde vi oss för att ha det överallt. Det blir enklare för kunden eftersom det pris de ser på sidan är det pris som de sen också betalar. Våra erfarenheter visar att kunderna uppskattar fri frakt och vi har därför valt att prioritera det.

Satsar på 150 miljoner 2017

Och för 2017 siktar företaget på ytterligare en raketökning.

- Vi har ett bra underlag, men vi får se var vi landar. Sannolikt ökar vi till någonstans runt 150 miljoner i omsättning på Cocopanda.se, avslutar Kolbjørn Ertzeid.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Nu skänker de pengarna till ett sjukhus för traumatiserade kvinnor i Kongo.

Annons
Annons
Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Satsar på att dubbla till 4 miljoner kronor i omsättning inom det närmsta året.

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

15 procent av personalstyrkan får lämna företaget.

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Importörer ska nu ges chans att bevisa att deras leksaker uppfyller kraven.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hotas av konkurs - har kvar Trygg <nobr>E-handel</nobr>

Hotas av konkurs - har kvar Trygg E-handel

Svensk Digital Handel bedömer Teknikmagasinets finansiella status som god trots att företaget har försatts i rekonstruktion.

1
Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

IKEA är inte ensamma om att vidga sina vyer.

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Även returer ska kunna hämtas upp i bakluckan.

Annons
Annons
Handelsministern:

Handelsministern: "Jag är missnöjd med hur sakta det går"

Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde vill att Sverige driver på för nya handelsregler som är bättre anpassade för e-handeln.

Coops nya darkstore är igång

Coops nya darkstore är igång

100 plockare arbetare med att plocka ihop kundernas e-handelsorder.

Axfood-företag får ny VD

Axfood-företag får ny VD

Jonas Ragnhage återvänder till koncernen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Conrad.se söker:

Kundtjänstmedarbetare med intresse för teknik sökes

Rapunzel of Sweden söker:

Social Digital Manager

Lasingoo Sverige AB söker:

Produktägare

Röhnisch Sportswear AB söker:

WEB CONTENT COORDINATOR

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem