Så gick det för e-handlarna som bojkottade Black Friday

Skänker mer pengar till WWF än de satsade på att marknadsföra kampanjen.

Ni minns dem säkert. Den nystartade secondhand-butiken på nätet som gick mot strömmen och bojkottade Black Friday - och gjorde succé på nätet. I dagsläget har över 100 000 personer sett Minimeras kampanj på facebook, 1700 har gillat densamma och 400 har delat den vidare.

Men hur gick det egentligen med penga-insamlingen till Världsnaturfonden WWF?

Annons

Skänker 10 procent

Minimeras idé var att istället för att sänka priserna den aktuella helgen som alla andra gjorde, anordnade de vad de själva kallade för Green Friday, där kunderna erbjöds att lägga på 10 procent på köpet - som efterskänks till WWF. Utöver det skänkte butiken även själva tio procent av de inkomster de drog in under helgen.

- Summan vi kommer skänka är 5000 kr. Inte så mycket kanske, men som nystartat företag känns det ändå bra att ha något att jobba vidare med i framtiden, skriver Ann-Sofie Bergort på Minimera i ett mejl till Ehandel.se.

"Extremt liten budget"

Det innebär att summan som Minimera skänker till WWF är större än den summa de lade på att marknadsföra det alternativa konceptet Green Friday.

- Vi gjorde den här kampanjen väldigt snabbt med en extremt liten budget, 3000 kronor, säger Ann-Sofie Bergort när Ehandel.se når henne på telefon.

Men med tanke på förutsättningarna tycker hon att kampanjen fyllt sitt syfte.

- Vi vill göra ett avtryck och fokusera på de här frågorna och inspirera till shopping av second hand. Vårt mål var att skapa en motpol.

Vill rekrytera e-handelskompetens

Samtidigt har kampanjen gett ringar på vattnet. Bland annat nominerades företaget till Årets gröna frö av Miljönätverken i Östergötland. Och plötsligt hörde ett liknande företag i USA av sig och ville ha en översättning av kampanjen för att kunna använda den i USA.

- Vi är jättestolta och det är mycket som hänt på kort tid, säger Ann-Sofie Bergort.

Annons

Och det fortsätter att hända saker för företaget. Just nu är de ute och träffar investerare som de hoppas ska vilja investera i deras affärsidé. Och så ska de rekrytera personer med e-handelskompetens.

- Vi har tillsatt en kompetent styrelse, men vi vill få in riktigt vassa människor med e-handelskompetens också.

Inte sista gången för Green Friday

Och målet är att verksamheten ska växa en hel del under 2017.

- Vi vill på alla plan skala upp för att kunna öka utbudet, berättar Ann-Sofie Bergort.

Dessutom tror hon knappast att det här var sista gången som företaget anordnade Green Friday.

- Vi kommer köra nåt liknande nästa år, det är jag helt övertygad om, avslutar Ann-Sofie Bergort.

Annons