E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Hobbex-koncernen uppvisar ett kraftigt förbättrat resultat i sitt senaste bokslut för 2015/16. Försäljningen under perioden ökade med hela 50 procent och det är mycket tack vare att företaget gjort sin e-handel tillgänglig även i resten av EU. För verksamhetsåret som helhet har Hobbex omsatt 200 miljoner kronor och samtidigt nått ett resultat på cirka 12 miljoner. 

- Vi har under året haft stora ökningar inom e-handeln, men även våra jämförbara butiker har haft förvånansvärt hög tillväxt, säger VD Roger Halvarsson, i ett pressmeddelande.

Annons

Roger Halvarsson konstaterar att satsningen har gett utdelning.

- Vårt förändringsarbete har burit frukt. Vårt huvudfokus är ett starkare sortimentserbjudande och en stark utveckling av e-handeln, i kombination med ett modernt butikskoncept.

"Högre tillväxt på nätet"

Han säger även att företaget ser fram emot att utveckla såväl e-handeln som de fysiska butikerna.

- Vi ser fram emot att fortsätta utveckla e-handeln och att samtidigt öppna fler butiker i större städer, även i andra länder, avslutar Roger Halvarsson.

Hur stor del av er omsättning står e-handeln för?

- Det kan jag inte säga, men vi har ju en bakgrund som postorderföretag och jag kan säga att en av de stenarna jag vände på först när jag kom in som VD för några år sedan var att se till att distanshandeln blir vårt lokomotiv. Vi har haft fokus på att modernisera vår e-handel. Och vi ser en mycket högre tillväxt på nätet än i butikerna, säger Roger Halvarsson.

Annons