Nätmatskampen: Så ska Hemköp vinna över kunderna

Ehandel.se har intervjuat Hemköps e-handelschef Anna Åkesson om hur kedjan ska komma ifatt konkurrenterna.

Det kan tyckas att Hemköp dröjt väl länge med att starta sin egen e-handel. Men Hemköps e-handelschef Anna Åkesson håller inte med. Även om det var först tidigare i år som Hemköp öppnade en egen e-handel, så har de länge jobbat med e-handel “i kulisserna”, menar hon.

Haft e-handel för B2B-kunder

Som exempel nämner hon varumärket PrisXtra, som Axfoodkoncernen förvärvade 2008, där nätbutiken NetXtra ingick. 2012 såldes e-handeln vidare till MatHem. Vidare har även Axfood Närlivs och Axfood Snabbgross sedan 2010 tillhandahållit framgångsrika e-handelslösningar för B2B-kunder. Dessutom har koncernen sedan länge ett samarbete med Middagsfrid och Linas matkasse, åt vilka Axfood stått för varuförsörjning och plock.

Annons

Nu är i alla fall utvecklingen av den egna e-handeln i full gång. Det senaste året har Hemköp anslutit allt fler butiker till e-handelssystemet, där kunderna kan handla maten i företagets webbshop för att sedan få den hemkörd till det ringa priset av 20 kronor. Idag är totalt åtta butiker anslutna - sex i Stockholm och två i Göteborg.

Nätkunder har ont om tid

Redan syns vissa trender. De flesta som vill ha sina kassar hemkörda har en sak gemensamt: Tidsbrist.

- Vad gäller ålder på nätkunderna så har vi en väldigt bred åldersgrupp, men det vi ser är att många är personer som har ont om tid. Det gäller kanske framför allt barnfamiljerna, som ofta har en väldigt tidspressad situation där de jonglerar med dagishämtning, paketköp nu till jul, med mera. Men självklart finns det också singelhushåll som är tidspressade liksom par utan barn som behöver spara tid.

Men att många kunder nu har möjlighet att handla online har inte inneburit att de övergett de fysiska butikerna. Och det är heller inte tanken.

- Nej inte alls! Folk handlar inte mindre i butik och mer på nätet, utan nätbutiken blir ett komplement. Vi vill belysa båda kanalerna. Det handlar inte om att konvertera kunder till att helt ägna sig bara åt e-handel, utan om att ha ett bra erbjudande överlag, säger Anna Åkesson.

Men varför har ni satsat på er egna e-handel just nu, varför inte tidigare?

- Orsaken till att vi väntat med att öppna e-handel för våra B2C-kunder är att vår grundsyn handlar om att vi ska skapa lönsam tillväxt. Och nu känns vår e-handel mogen tack vare just vår långvariga e-handelserfarenhet, säger Anna Åkesson.

"Inget alternativ att stå utanför det digitala"

Och hon tror att 2016 har varit helt rätt år att investera i e-handeln.

Annons

- Titta bara på tillväxttakten på marknaden för mat, den blommar något enormt just nu. Det är en av branscherna som växer mest inom e-handel. Att stå utanför det digitala, det är inte längre något alternativ. Det handlar någonstans om att det inte bara finns ett sätt att handla på och att online kommer vara ett viktigt sätt för våra kunder att handla på framöver. Det är det som är styrkan och nu kompletterar vi vårt fysiska butiksbestånd med e-handeln.

Under 2017 tror hon att Hemköp kommer att stöta på flera utmaningar, varav den största är den som är svårast att påverka.

- Tid! Utvecklingen går så otroligt snabbt just nu och det handlar mycket om att på ett bra sätt - ja, det kanske är att slå in öppna dörrar, men - att förutse kundens behov. Att skapa ett kundmöte. Att förutse vad nästa stora grej är. Vi jobbar med en 3-5 års-horisont, men utvecklingen går snabbare än någonsin och ibland är det förstås svårt att hinna med.

Axfood väntas köpa Mat.se

Så finns det förstås en fråga i sammanhanget som är omöjlig att inte beröra. Axfoodkoncernens bud på en av marknadens största nätmatsaktörer slog ned som en bomb i förra veckan och har snackats om sedan dess. Köpet är så gott som klart, Axfood har löfte om att få förvärva runt 87 procent av aktierna redan i nuläget.

Hur påverkar Axfoods köp av Mat.se er på Hemköp?

- Det är otroligt positivt att vi får in Mat.se i “familjen”. Vi ser att vi kan jobba tillsammans och stärka våra positioner på marknaden.

Anna Åkesson betonar att hon bara kan uttala sig om Hemköp, men tror samtidigt att det förmodade köpet kommer att gynna hela koncernen på sikt.

- Vi får in ny kompetens i koncernen - framförallt inom digital handel - och det kommer att göra oss starkare säger hon.

Får plocklager på köpet

En annan viktig del i köpet har varit att koncernen nu får tillgång till Mat.se:s tre plocklager som finns i storstäderna. Men huruvida Hemköp kommer att dela plocklager med Mat.se i framtiden vågar Anna Åkesson inte sia om i dagsläget.

- Det är alldeles för tidigt att säga i nuläget, men jag är säker på att det kommer finnas  olika områden där vi samverkar i framtiden, men exakt hur det att kommer se ut vet vi inte idag.

"Konkurrensen är tuff"

Men hur ska Hemköp som först nyligen öppnat sin egen e-handel klara att konkurrera med de stora nätmatsföretagen som redan har flera års erfarenhet? Anna Åkesson erkänner att det kan bli tufft.

- Konkurrensen om e-handelskunden är tuff. Det handlar om att ha bra kommunikationsstrategier för att nå fram till kunderna, och det har vi. Alla behöver bli bättre på att jobba med de insikter de får av sina kunder och vi jobbar löpande med det för att hela tiden förbättra våra marknadsaktiviteter samt upplysa befintliga och potentiella kunder om att vi finns online också.

Anna Åkesson tror att nyckeln till att bli bäst på e-handel ligger både i logistiska utmaningar och i klassiskt varumärkesbyggande.

- När det gäller e-handeln hänger det givetvis mycket på hemleveransen, exempelvis att det finns bra tider när du kan få maten levererad. Men i längden tror jag att det viktiga är att man måste va sann mot sitt varumärke - i vårt fall matglädje, god och hållbar mat, till ett riktigt bra pris. Det håller vi hårt på, säger hon.

Annons