Så ska de få kunderna att bara beställa skor i rätt storlek

Kunder som beställer hem likadana skor i tre olika storlekar ska snart vara ett minne blott.

De två bokstäverna AI är just nu på allas läppar, och för den som vill öka konverteringen i sin e-handel finns det förstås stora fördelar med att ta artificiell intelligens till hjälp.

Men även om begrepp som personalisering har varit på tapeten en längre tid har de konkreta exemplen på AI ofta lyst med sin frånvaro, och för många är begreppet artificiell intelligens förmodligen fortfarande väldigt otydligt.

Annons

De två entreprenörerna Ryan Smith och P.J. Worsfold ämnar dock ändra på den saken. De ligger bakom det nya AI-verktyget FTSY, som ska hjälpa e-handelskunder att köpa rätt skomodell i rätt storlek.

- När det kommer till online ligger returerna inte sällan på mellan 20 och 50 procent så det finns en stor möjlighet för oss i att reducera antalet returer. Dessutom är folk ovilliga att handla skor på nätet, i USA är det bara 10 procent som e-handlar skor. Om vi kan öppna upp marknaden för fler hade det varit en stor vinst för både kunder och handlare, säger Ryan Smith, som är företagets VD.

Fungerar som ansiktsigenkänning

Enkelt förklarat fungerar Ftsy som så att användaren tar en bild på sina fötter, och sen matchar verktyget informationen med andra som har gjort samma sak. På så sätt kan det räkna ut vilka skomärken som kan passa en specifik person, samt vilken storlek just den personen ska ha.

- Det är en plattform som fungerar på ungefär samma sätt som ansiktsigenkänning. Vi ser dig, förstår dig och kan sen matcha dig till skor som passar varje speciell form, säger P.J. Worsfold, produktchef på Ftsy.

Ftsys teknik, som ska fungera både i fysiska butiker och online, kan enligt företagets grundare eliminera “problemet” med kunder som beställer hem skor i flera storlekar för att vara säkra på att få ett par som passar.

Varför skulle de lita på att det här fungerar, när de lika gärna kan fortsätta att beställa flera storlekar och prova själv?

- Det vi har märkt när vi har pratat med kunderna är att de älskar det. De vet hur svårt det är att hitta en produkt som passar bra eftersom deras fötter kan vara platta, böjda, breda eller smala. Många vet att de har annorlunda fötter och är därför väl bekanta med utmaningen i att hitta rätt skor, säger Ryan Smith.

Hans kollega instämmer.

Annons

- Ingen gillar returer. Jag förstår din poäng men de flesta uppskattar det magiska ögonblicket som uppstår när man öppnar ett paket och tar fram ett par skor som passar perfekt. Det man inte vill ha är krånglet med att behöva returnera saker, säger P.J. Worsfold.

"Stora möjligheter att ändra skobranschen"

Ryan Smith, som själv säger sig ha avlånga och smala fötter, berättar att det endast finns ett fåtal amerikanska skomärken som passar honom. Däremot brukar han ha större framgång när han ska köpa italienska herrskor av finare modell.

- När man väl har hittat ett märke man gillar tenderar man att vara väldigt lojal till det, säger han.

Och med er tjänst slipper man alltså att leta upp det märket själv?

- Ja, precis så är det.

Ftsys grundare vill inte berätta vilka företag de arbetar med i dagsläget. Men det handlar om ett antal Beta-tester med amerikanska företag. I sommar räknar företaget med att också kunna sätta igång med tester i Europa, där just Italien blir första marknad.

- Att ta in AI på det här området är väldigt spännande. Det finns stora möjligheter inom skobranschen att ändra sättet människor handlar på, säger Ryan Smith.

Annons