Annons

Så ska utmanaren MEDS bli Sveriges största nätapotek ADHAM SHAWWAF, BJÖRN THORNGREN OCH JOANNA ELMES är några i gänget bakom MEDS

Så ska utmanaren MEDS bli Sveriges största nätapotek

2018-03-13 10:02

Med leveranser varje timme vill de börja med att ta över Stockholm.

I fredags kunde videlge en välläst nyhet, om att Sverige har fått ännu en utmanare i apoteksbranschen.

Den här gången handlar det om MEDS, som kommer att fokusera helt och hållet på nätförsäljning av sina apoteksprodukter. Målet är att bli Sveriges största apotekföretag inom fem år.

LÄS ÄVEN: Nytt nätapotek utmanar Apotea

Gedigen kunskap i ledningen

Bakom nysatsningen, som redan är igång men väntas vara fullt fungerande från och med imorgon, ligger flera veteraner inom just den nätbaserade apoteksbranschen.

- Själv har jag ingen apoteksbakgrund alls, så därför har vi sett till att samla ett team med massor av kunskap och erfarenhet av detta, säger MEDS vd Björn Thorngren till Ehandel.se.

Och det är inte vilka namn som helst han pratar om. Joanna Elmes har exempelvis erfarenhet både från Apotek Hjärtat och Apoteket AB. På den förstnämnda har hon exempelvis varit digital projektledare för e-handeln och nu blir hon COO på MEDS. 

- Förutom henne har vi med oss Adham Shawwaf, som har varit systemarkitekt på Apoteket Hjärtat och lyft mycket av IT-miljön där. Sen är den även Marcus Ramstrand, som tidigare var logistik chef online på Apotek Hjärtat, säger Björn Thorngren.

Från start till lansering på ett halvår

Kompetensen som den nya utmanaren har lyckats samla är också en av orsakerna till att företaget kunnat genomgå processen för att bli ett nätapotek relativt snabbt.
- Vi började jobba med det i somras och det gick rätt så snabbt eftersom vi visste hur man gjorde, helt enkelt. Det är rätt många licenser och tillstånd man ska ta sig igenom för att få sälja receptbelagda mediciner på nätet och vet man inte hur man gör så spelar det ingen roll hur duktig man är, då är det en ganska lång inlärningsperiod. Så det tjänade vi på. 

Hur ska ni kunna utmana exempelvis Pär Svärdson på Apotea, som ju är en erkänt skicklig logistiker?

- Dels så är vi inte bara ute efter att utmana Apotea, utan vi tänker bli störst bland alla apoteksföretag. Men sen har vi också en stor fördel i och med att vi kan erbjuda leverans inom en timme i centrala Stockholm och vissa närförorter.

Björn Thorngren berättar att snabbleveranserna går till som så att MEDS samarbetar med ett antal logistikföretag som kommer till deras lager varje timme för att hämta lagda order och köra ut dem till väntande stockholmare - allt inom 60 minuter. 

Annons
Annons

Lager i Stockholm

En förutsättning för att kunna genomföra så pass snabba leveranser är att MEDS själva har sitt säte i Stockholms mer centrala delar.

- Vårt lager ligger i Västberga i Stockholm. Flera av de andra aktörerna har ju sina lager ute i landet och det kanske räckte för något år sedan, men ska man vara snabb idagså räcker det inte att leverera dagen efter, eller ens samma dag. Då måste man vara riktigt snabb, i alla fall inom Stockholm, säger Björn Thorngren. 

Han tror att den svenska apoteksmarknaden inom några år kommer att ha 25 procent av sin totala omsättning via e-handeln. Han menar dessutom att Sverige är perfekt för e-handel med apoteksvaror på så sätt att den absoluta merparten av alla recept är e-recept och att de flesta svenskar idag har ett Mobilt Bank-id.

- Och vem vill egentligen bege sig till apoteket när man är sjuk? Jag har aldrig hört talas om någon som ser fram emot att gå till apoteket.

"Väldigt dyrt att driva fysiska apotek"

Några fysiska apotek blir det alltså inte för MEDS - tvärt om tror Björn Thorngren att den fysiska apoteksmarknaden kommer att få det tufft framöver.

- Det är väldigt dyrt att driva fysiska apotek. De som gör det måste ha enorma lager och farmaceuter måste alltid finnas på plats på alla apoteksenheter. Jag tror att den delen av branschen kommer att få det svårare i framtiden. 

MEDS har byggt de flesta av sina tekniska system själva, vilket de tror är en fördel. Lagret i Västberga sköts manuellt, och kommer sannolikt att fortsätta att skötas så då företaget vill kunna vara flexibla och skala upp om det krävs.

Ett dussintal order om dagen ska bli fler

Än så länge har det nya nätapoteket bara ett dussintal order om dagen, men det hoppas de att det snart ska bli ändring på.

- Vi säljer redan i hela Sverige, men från och med ikväll eller imorgon så kommer vi att börja leverera samma dag i stora delar av Mellansverige också. Vi har inte hunnit komma igång så mycket med vår marknadsföring ännu, men vi räknar med att det kommer öka snabbt här.

Vad tycker Apoteket AB och Apotek Hjärtat om att ni tagit deras gamla personal och startat eget?

- Det får du nog egentligen fråga dem om, men det är ganska intressant att de gått ut på sistone och sagt att de ska börja göra det som vi redan gör. Så någonstans kan jag tänka mig att de är lite stressade, avslutar Björn Thorngren. 

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
ABS Wheels köper upp polsk konkurrent

ABS Wheels köper upp polsk konkurrent

Lägger rabarber på "några av Europas mest eftertraktade fälgar".

Annons
Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Annons
Annons
Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta