Säljer varor för 40 000 kronor – vill göra om en hel bransch

Konstmarknadsplatsen Artely.se får order värda 30 000 - 40 000 kronor flera gånger i veckan.

Varför skulle man vilja gå runt och leta efter exklusiv originalkonst på en mängd gallerier, när man kan få en mycket bättre överblick på nätet och sedan beställa med leverans hem till dörren? Så resonerade duon bakom Artely.se, som efter bara några månaders verksamhet har siktet inställt på att göra om en hel bransch.

Det unga e-handelsföretaget, som drivs av Aleksandra och Alexander Antonov, säljer konst i original på nätet - en företagsidé som har visat sig fungera väl trots att konstbranschen kanske i övrigt är bland de mest traditionella som går att hitta.

Annons
Annons

- Man kan säga att vi är en sammanslagning av en marknadsplats och ett konstgalleri. Kunden köper av konstnären men det är vi som ansvarar för försäljningen och det är även vi som kurerar verken, säger Alexandra Antonov till Ehandel.se.

"Försäljningen kickade igång direkt"

Sortimentet består än så länge endast av verk från svenska konstnärer, vilket beror på att konstköpare enligt Alexander Antonov ofta uppskattar konstnärer från sitt hemland.

- Vi har valt ett nationellt fokus. Sen är det klart att vi planerar att satsa internationellt i framtiden, men just nu är det Sverige som gäller, säger han.

Artely har nu varit igång i sex månader. I normala fall brukar konstgallerier drabbas av en viss dvala under sommaren, men det är ingenting som har märkts av hos Artely. Tvärtom har Sveriges konstintresserade konsumenter visat sig vara pigga på att klicka hem konst även under semestermånaderna.

- Det har gått otroligt bra. Konst är ju en ganska speciell typ av produkt, men vi märkte att försäljningen kickade igång direkt. Det första verket såldes för 34 000 kronor och sen har det rullat på.

Hur mycket kostade det dyraste verket som ni har sålt hittills?

- Strax under 50 000 kronor. De flesta verk har legat mellan 30 000 och 40 000 kronor.

Vill driva på digital utveckling i branschen

Alexander Antonov har arbetat i konstbranschen i 20 år, men det var först nyligen som han och Aleksandra Antonov tyckte att konstbranschen var mogen att flytta ut på nätet.

Annons
Annons

- Det är klart att man hade funderingar kring hur lång tid det skulle ta för konsumenterna att gå över till att handla konst online, men vi har visat att det fungerar. Den moderna konstköparen är redo för det här, säger han, och fortsätter:

- Vår ambition är att driva på den digitala utvecklingen i konstbranschen som på många sätt är väldigt gammaldags och traditionell, säger han.

Hur ofta får ni en order?

- Det kommer in flera beställningar varje vecka. Men det är klart, de flesta köper inte konst så ofta. Så där har vi en utmaning. Vi måste vara bra på att nå ut till nya kunder men också på att få folk att handla hos oss igen.

Anlitar specialleverantör till frakten

Alexander Antonov berättar att Artely bland annat har en funktion som meddelar kunderna när en konstnär de gillar har målat ett nytt verk. Tanken är att kunderna på så sätt ska välja att handla igen.

Till skillnad från många andra e-handlare som säljer varor att hänga på väggen, som till exempel Desenio, Sverigemotiv och Mapiful, säljer Artely endast unika originalprodukter. Om något skulle hända med den beställda varan under frakten går det förstås därför inte bara att tillverka och skicka en ny vara. 

För att vara på den säkra sidan har Artely valt bort fraktleverantörer som PostNord och DHL, till förmån för en specialiserad fraktleverantör inom konst, som bland annat fraktar tavlor till museum. Företaget hämtar upp tavlan hos konstnären, ser till att den är korrekt paketerad och kör den sedan hela vägen hem till kunden.

- Vi har en massa extra försäkringar, så skulle något mot förmodan hända under frakten så ersätts hela kostnaden, säger Aleksandra Antonov.

"En tidsfråga till onlineförsäljningen går om"

Artely tycker sig ha hittat en lucka i marknaden, vilket innebär att företaget ser stora möjligheter. Det finns konstaktörer på nätet, som Bukowskis och Lauritz.com, men eftersom de till skillnad från Artely auktionerar ut verk från den sekundära marknaden, ser inte Artelys grundare dem som konkurrenter.

- Men om man tittar på Bukowskis så ser man att deras onlineförsäljning nu har gått om den fysiska försäljningen. Vi växer dagligen och får hela tiden mer trafik. Våra kurvor pekar bara uppåt. Det är bara en tidsfråga till dess att onlineförsäljningen går om även i den primära konstmarknaden, avslutar Alexander Antonov.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!