Säljer flaskor för miljoner – satsar nu på crowdfunding

Har sålt över 23 miljoner produkter på över 90 marknader.

Sedan starten 2009 har familjeföretaget Smartgroup haft stora framgångar med sina Smartshake-flaskor. Företagets produkter omfattar flaskorna Smartshake och Herobility, som säljs hos återförsäljare och via företagets egen e-handel.

I dag är bolaget uppe i över 23 miljoner sålda produkter på över 90 marknader. Nu har det blivit dags för nästa steg i Smartgroups resa, och därför inleder företaget nu en investeringsrunda bland allmänheten.

Annons
Annons

Nådde 70 miljoner på fem år

Genom sin crowdfundingkampanj, som hanteras av Pepins, hoppas Smartgroup på att få in någonstans mellan 10 och 25 miljoner kronor. Alla är välkomna att investera, och minimibeloppet per investering är satt till 500 kronor.

- Det tog oss bara fem år från starten att passera en försäljning på 70 miljoner kronor med Smartshakes produkter. Tillväxten vi har i nya varumärket Herobility, som lanserades förra året, är ännu snabbare. Nu tar vi in kapital för att accelerera och leverera i takt med den ökande efterfrågan, säger Mikael Bergström, vd och grundare, i ett pressmeddelande.

Pengarna som kommer in ska bland annat användas till marknadsföring och satsningar på nya marknader, samt den egna e-handeln. Smartgroups mål är att nå 300 miljoner i omsättning inom fem år.

- Just nu är det ett perfekt läge att lägga i nästa växel, vi har de senaste åren investerat i produktutveckling och fyrdubblar vårt sortiment för att möta efterfrågan från kunder och inköpare. Nu är det marknadsföring och försäljning av båda varumärkena som gäller. Tillväxtpotentialen i Europa, USA och Kina är enorm.

Ska satsa mer på egen e-handel

Företaget, som bland annat säljer via Amazon och Walmart, säger sig ha över 1 500 aktiva influencers.

- Vi vill att våra kunder och influensers ska få vara med på tillväxtresan. Vi tror att våra nya delägare kommer kunna bidra starkt till en fortsatt position som världsledare inom innovation på vårt område. Kapitalet gör att vi kan satsa ännu mer på marknadsföring, egen e-handel och rekrytering av säljare, avslutar Mikael Bergström.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!