Annons

SameDay ingen omedelbar hit: Stefan Palm, vd på Lager157

SameDay ingen omedelbar hit: "Inga jättestora volymer"

2019-02-08 07:15

Volymerna ökar men allt är inte löst.

Modehandlaren Lager 157 lanserade PostNords nya leveranstjänst SameDay den 13 december. Planen var att Lager 157 skulle vara pilottestare, men sedan lansering har modeaktören fortsatt med leveranstjänsten som går ut på att beställningar ska levereras samma dag som köpen genomförs. 

LÄS ÄVEN: PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

- Just nu jobbar vi mycket med att analysera kundernas behov i vår omnikanal och SameDay-leveranserna har blivit en viktig del i vår långsiktiga strategi. Både marknaden och kunderna kräver fler alternativ. Vi vill ge kunderna fler personligt anpassade leveransval. Därför vill vi ha ett så brett spektrum av leveransmöjligheter som möjligt, så att alla kan hitta ett som passar just dem, säger Stefan Palm, vd på Lager157, till Ehandel.se.

Click & collect är hetare

Lager 157 fokuserar på sin startegi, och fortsätter därför erbjuda kunderna leveransmöjligheten samma dag. Trots att leveransalternativet inte är det mest populära. 

- Om vi ser på volymutfallet av tjänsten så är det inga jättestora volymer det handlar om, och vi ser det som en nischad produkt, vilket motsvarar mindre än en procent av våra ordrar. Men den siffran ökar sakta hela tiden. Dock är inte allt löst från mottagarsidan, det vill säga portkoder, nycklar och fall där mottagaren inte är hemma. Lösningar på bland annat sådana problem måste fortfarande utvecklas. Men vi upplever att det är en viktig del av vår konkurrenskraft, och fortsätter därför att erbjuda detta alternativ. Det leveranssättet som har ökat mest är just nu ”in store pick up” där vi närmar oss 50 procent av vår e-handelsförsäljning, säger Stefan Palm.

SameDay-servicen hos Lager 157 kostar idag hundra kronor och erbjuds endast i Stockholm, men i december förra året sa Stefan Palm att "målet är att hälften av våra butiker ska ha SameDay inom 18 till 20 månader".

Nu berättar han för Ehandel.se att de planerar att kunna erbjuda leveranstjänsten i de 5 till 10 största städerna redan detta året. 

Annons
Annons

Fyndiqs kunder vill ha billig frakt

Modeföretaget var dock inte de enda som hoppade på SameDay-servicen. Även Fyndiq tog del av tjänsten i december, dock endast en dag. Till skillnad från Lager 157, som endast erbjuder tjänsten i Stockholm, lät Fyndiq kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö få ta del av servicen.

LÄS ÄVEN: Fyndiq - nästa bolag att testa PostNords SameDay-leverans

Ehandel.se hörde av sig till Fyndiq för att följa upp hur samarbetet gått:

- Det är kul att PostNord utvecklar sina tjänster och var så snabba på bollen att sy ihop detta med oss! Vi lanserade SameDay två dagar innan julafton, och fick omedelbart kundordrar som motsvarade cirka en procent av försäljningsvolymen redan första dagen, säger Fredrik Norberg, Fyndiqs grundare och vd och fortsätter:
- Vi tror på att fortsatt utveckla vårt leveranserbjudande som ett led i att möta kundernas ökade förväntan och där ingår "SameDay delivery". Vi ser däremot inte att leverans samma dag kommer bli något större alternativ inom den närmsta tiden, då det har visat sig att våra kunder främst uppskattar en lägre fraktkostnad mot några dagars extra leveranstid.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta