Scandinavian Photo ansluter till den hypersnabba webben

Ny teknik och ny design.

Häromveckan publicerade vi en helgläsning om den nya hypersnabba webben. Nu får vi se en nordisk näthandel lanseras, som utnyttjar vissa av dessa tekniker för att skapa en supersnabb sajt.

LÄS ÄVEN: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Annons

Under utveckling i ett år

Leverantören Avensia meddelar idag att e-handlaren Scandinavian Photo lanserat nya sajter i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Sidorna ska vara baserade på Avensias ramverk SCOPE, vilket ska bjuda på en mycket snabb e-handelsupplevelse. E-handeln har också fått en helt ny design.

- Vi valde Avensia som samarbetspartner för vår nya webbplattform för att de kunde leverera en lösning som möter de hårda krav vi ställer på vår nya e-handelslösning. Det har varit ett väldigt roligt, givande och intensivt projekt som vi har genomfört tillsammans med Avensia under drygt ett års tid nu, som vi i förra veckan äntligen fick se resultatet av, säger Anders Halvarsson, vd på Scandinavian Photo, i ett pressmeddelande.

Ska bli en social plattform

De nya sidorna lanserades den sista februari och fokus har legat på snabbhet, enkelhet och användarvänlighet.

- Vi är mycket glada att Scandinavian Photo har valt Avensia som partner för att bygga sin framtida digitala handelsplattform. Kombinationen av ett starkt varumärke, omfattande produktsortiment och en innovativ och användarvänlig digital plattform borgar för att Scandinavian Photo blir än mer framgångsrika framöver, säger Niklas Johnsson, vd på Avensia.

Planen nu ska vara att göra sajten till en social plattform för fotografer och fotointresserade. Kunderna ska kunna hämta inspiration och råd och själva betygssätta och rekommendera produkter till varandra.

- Detta är en viktig del i den digitala förändringsresan som Scandinavian Photo är inne i och vår nya webbplattform är ett exempel på hur vi arbetar med att förbättra kundupplevelsen online med hjälp av digital teknik. Innovation är och kommer att vara otroligt viktigt för att förbättra och utveckla kundinteraktionerna framöver, och nu har vi de tekniska förutsättningarna för att fokusera på det, säger Bahman Kazemian, CIO på Scandinavian Photo.

Annons