Secondhand-boom på nätet: ”Ökning i mångmiljonklassen”

Årets julklapp med i spelet.

E-marknadsplatsen Tradera meddelar att försäljningen av secondhand har ökat markant under 2019. Under det första kvartalet ska försäljningen av secondhand-mode via Tradera växt med 21 procent. Enligt företaget handlar det om en rekordstark ökning i mångmiljonklassen.

- Försäljningen av begagnade herrkläder ökar mest, följt av damkläder och barnkläder. Även secondhand-väskor och skor visar god tillväxt. Konsumtionströtthet och klimatångest tros ligga bakom utvecklingen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

"Årets Julklapp var startskottet"

Det är dock inte bara klimatångest som står bakom tillväxten utan Sofia Hagelin, presschef Tradera, pekar även ut förra årets julklappsutnämning som en bidragande orsak.

LÄS ÄVEN: Årets julklapp 2018 stödjer den cirkulära ekonomin

- Vi ser att HUI:s utnämning av det begagnade plagget som Årets Julklapp var startskottet på den här starka utvecklingen. Jag tror det fick många att tänka till kring sin konsumtion, inte bara inför jul utan överlag, säger Sofia Hagelin.

Begagnat-trenden verkar just nu var stark. Senast igår kunde vi berätta om hur butikskedjan Indiska ingått ett samarbete med marknadsplatsen Sellpy, om att lyfta fram begagnade jeans i butik och på nätet.

LÄS ÄVEN: E-marknadsplatsen Sellpy i samarbete med butikskedja

Annons