Helgläsning: Från pojkrummet till 40 miljoner på två år

För två år sedan fraktade Sellpy grejerna på tunnelbanan - idag har de 150 anställda.

Sommaren 2014 kom Michael Arnör hem från USA. Han hade haft några framgångsrika år och tagit en master på Stanford och därefter jobbat för en svensk startup. Tillbaka i Sverige var det dock det egna gamla pojkrummet som blev det nya tillhållet. Det var överbelamrat med saker han inte behövde och han började sälja av grejer på Tradera för att få bättre plats.

Förkortning av Sell Help

När han träffade gamle kompisen Philip Gunnstam började killarna diskutera problemet. De var överens: Det borde finnas en tjänst som hjälpte en att sälja av sina gamla prylar så enkelt som möjligt.

Annons

Under hösten samma år hade paret fått sällskap av ytterligare en kompis, Oskar Nielsen. Trion började planera hur de skulle kunna bygga upp en tjänst som erbjöd det de själva efterfrågade - och fick med investeraren Per Bystedt på tåget. Resultatet blev Sellpy.se.

- Namnet Sellpy är egentligen en förkortning av Sell Help, som vårt företag heter. Och så lade vi till y:et på slutet eftersom det domännamnet var ledigt, säger Michael Arnör till Ehandel.se.

Idén från USA

Killarna kände till ett liknande företag i USA, BoxBee, vars affärsidé är att skicka ut gratis boxar som kunderna kunde fylla och sedan få upphämtade utan kostnad. Mot en avgift förvaras sedan grejerna av företaget.

- Vi tänkte att det var bättre att hjälpa folk att sälja grejerna istället för att bara lagra dem, förklarar Michael Arnör.

För att testa om det hela skulle fungera i Sverige var killarna dock tvungna att börja någonstans. Det landade i att de fick bli sina egna första kunder.

- Vi försökte komma igång så snabbt som möjligt, så vi började med att gå hem till oss själva och packa varsin Ikea-kasse och det gick väldigt bra att sälja grejerna.

Upphämtning utanför dörren

Att sälja sakerna istället för att lagra dem var alltså en framgångsväg.

De blev påsar istället för boxar, men i övrigt är det ungefär samma idé som hos amerikanska BoxBee: Vem som helst kan gå in på Sellpy.se och beställa företagets påsar gratis. I dessa lägger man sedan i princip vad man kan få plats med, inom lagens råmärken, givetvis.

Annons

Bor man i Stockholm, Göteborg eller Malmö så hämtas påsen sedan upp utanför dörren. Bor man någon annanstans märks påsen med en etikett om vart den ska och kunden kan ta den till sitt närmaste Schenker-ombud och utan kostnad skicka in den till Sellpy, som sedan bedömer vad som går att sälja och vad som ska skänkas till välgörenhet.

- Du får fylla påsen med precis vad du vill, så länge du får plats i påsen och det inte är olagligt. Sen går vi igenom allt som skickats in och försöker sälja det som vi värderar till mer än 50 kronor och som är helt och rent, säger Michael Arnör.

Säljer via Tradera-auktioner

Den absoluta merparten av försäljningen sker via auktion på Tradera och den gamla ägaren, det vill säga kunden som skickat in sakerna, får själv 40 procent av vinsten. Sellpy tar i sin tur också 40 procent och resten går till skatter och annonsavgifter. Enligt Michael Arnör så lyckas företaget sälja det allra mesta av det de lägger upp för försäljning på Tradera.

- Vi fokuserar på att göra det så enkelt som möjligt för den som säljer. Finns massa spännande grejer man kan göra. Vår ambition är att få ännu fler att handla begagnat på nätet.

När konceptet väl var färdigt fanns det dock fortfarande vissa utmaningar att ta itu med.

- Det tog åtta månader innan vi köpte vår första bil, så i början åkte vi runt med tunnelbanan och hämtade alla påsar och vi gick med alla varor till postombud, berättar Michael Arnör.

40 miljoner i omsättning efter två år

Men företaget växte snabbt och resten är historia.

Bara drygt två år efter uppstarten avslutade Sellpy 2016 med en omsättning på 40 miljoner. Tunnelbanan är inte längre fraktmedlet och företaget har i dagsläget 150 anställda.

- Det är verkligen jättekul. Det har gått mycket snabbare än vi hade hoppats på.

Den största faktorn bakom tillväxten har varit det goda ryktet.

- I termer av betald marknadsföring så har vi använt Facebook och gjort reklam i tunnelbanan. Men majoriteten av kunderna är fortfarande word of mouth.

"Det är en trend"

Sellpy är inte ensamma på den växande nätbaserade begagnatmarknaden. Vi har tidigare uppmärksammat begagnathandeln Minimera.se, som gjorde succé på nätet när de bojkottade Black Friday. Går man utrikes finns även amerikanska Swap.com, med en finsk grundare, vars begagnade kläder går som tåget

Michael Arnör tror att det finns flera orsaker till att det blivit populärt att handla på nätet.

- Vi ser att det dels är en trend att handla begagnat och att det blivit mer attraktivt än tidigare. Vi har hela miljöaspekten och delningsekonomin, som är väldigt hett. Men vi ser också det här som ett sätt att förbättra en fysisk upplevelse med digital teknik, säger han.

"Vill bli ett nytt Amazon"

Under 2017 kommer Sellpy att expandera sina upphämtningsområden. Nya kommer att tillkomma och de befintliga ska utökas. De ska även bli bättre på att fotografera och beskriva de saker de säljer.

Och efter den nästan osannolikt snabba tillväxten, är självförtroendet gott.

- Vår ambition är att bli ett Amazon för begagnade prylar. Vi vill bli jättestora, avslutar Michael Arnör.

LÄS MER: Second hand-tjänsten Sellpy expanderar över Sverige

Annons