Shipwallet byter namn – köpte domän för 300 000

Ska nu vara involverad i 10 procent av svensk e-handel.

Med ambitionen att göra e-handelslogistiken mer konsumentanpassad tog frakttjänsten Shipwallet för drygt två år sedan steget ut på marknaden. Sedan dess har antalet e-handlare som använder tjänsten för att ge konsumenterna möjlighet att välja fraktmetod och fraktleverantör ökat stadigt.

LÄS ÄVEN: Shipwallet ett år senare: "Alla vet att det här är rätt väg"

Annons

"Wallet associeras till betaltjänster"

Men har konsumenterna förstått vad Shipwallet är? Tveksamt, tänkte gänget bakom Shipwallet, och bestämde sig därför för att byta namn. Nu heter företaget Ingrid, och hittas på domänen Ingrid.com.

- Allt som hette något med Ship har gått i konkurs och Wallet gav associationer till betaltjänster. Vi ville ha ett namn som synkade e-handeln och konsumenterna på ett mer personligt sätt, motiverar medgrundaren och marknadschefen Patric Blixt när Ehandel.se når honom på telefon.

Namnet skulle alltså bli lättare för privatpersoner att relatera till?

- Ja, precis. Vid det här laget har vi blivit välkända bland e-handlarna, men med det nya namnet vill vi på ett bättre sätt rikta in oss mot konsumenterna.

Fransyska fick bidrag till långresa

Att valet föll på just Ingrid verkar ha varit något av en slump. Domänen Ingrid.com ägdes av en fransyska som fick den i konfirmationspresent av sin pappa på 90-talet, och nu var hon dessvärre svår att få tag på.

Men när en av Shipwallets kontakter i Frankrike åkte till Ingrids hem och knackade på, stod det klart att hon gärna gjorde en affär. Shipwallet betalade 30 000 euro - eller knappt 300 000 svenska kronor - för domänen, och Ingrid fick därmed ett välkommet tillskott till en jorden runt-resa som hon hade planerat.

Men kunde ni lika gärna ha hetat ett annat kvinnonamn?

- Vi tittade faktiskt på många sådana namn, men en del domäner var helt enkelt för dyra och andra fanns inte att tillgå. Nu visade det sig också att det här passade väldigt bra in i Ingrids liv.

Annons

Adlibris äger 5 procent

Sedan starten har Shipwallet, eller Ingrid som företaget alltså numera heter, hunnit med att uppgradera sin kassa två gånger. Just nu pågår ett omfattande arbete för att göra tjänsten smartare och mer personaliserad.

Ingrid är nu enligt egen utsago involverad i totalt tio procent av den e-handel med varor som sker i Sverige, mycket tack vare att flera stora e-handelsföretag har valt att hoppa på tåget. Ett av dem är Adlibris, som efter ett framgångsrikt pilottest nu använder tjänsten fullt ut. Efter en ny investering äger Adlibris numera fem procent av Ingrid.

Vad har ni annars på gång framöver?

- Vi arbetar fortfarande med att hitta smartare sätt att lösa e-handelslogistiken, och kommer att inom kort lansera flera nya tjänster som framför allt fokuserar på att komplettera the last mile. Exakt vilka leverantörer det handlar om kommer vi att återkomma till, avslutar Patric Blixt.

Annons