Shipwallet 1 år senare: ”Alla vet att detta är rätt väg att gå”

Det senaste året har Shipwallet lyckats knyta till sig flera stora samarbeten och jobbar nu efter visionen att kunderna inte ska behöva välja frakt alls.

När Shipwallet lanserades för ungefär ett år sedan var det med ambitionen att revolutionera e-handlarnas fraktalternativ genom att erbjuda en unik kassa som skulle ge konsumenterna föreslagna alternativ på fraktområdet. Satsningen började i ganska blygsam skala med aktörer som OddMolly och Swedish Hasbeens, men med tiden hände något och större bolag som Apotek Hjärtat, MediaMarkt och Adlibris fick upp ögonen för den nya tjänsten.

I dag omsätter Shipwallet mellan 400 000 och 500 000 kronor i månaden och VD:n och medgrundaren Piotr Zaleski berättar för Ehandel.se att företaget i somras gjorde ett medvetet val att satsa på färre stora e-handlare istället för många små, som var planen från början.

Annons

- I somras inledde vi samarbetet med Apotek Hjärtat och sedan dess har det rullat på bra. Vi har gått från de här mindre bolagen till att nu nästan bara arbeta med stora bolag, säger han.

Samtidigt har Shipwallets tjänst utvecklats från en förhållandevis enkel fraktmodul till en avancerad algoritm som ska kunna kombinera olika fraktsätt för att ta fram det förslag som passar konsumenten bäst.

Integrerar taxibolag och cykelbud 

Piotr Zaleski ger som exempel att en kund som bor i Stockholm och handlar hos MediaMarkt ska kunna välja hemleverans samma dag även om det alternativet egentligen inte finns, eftersom Shipwallet pusslar ihop parametrar som butikssaldon, cykelbud och taxiföretag med företagens centrallager och fraktaktörernas postombud.

Det nya Shipwallet bygger till stor del på samarbeten med de e-handlare företaget får som kunder, något vi även kunde gå in på när Adlibris nyligen gick in som delägare i Shipwallet.

- Många av våra samarbetspartners, som MediaMarkt och Adlibris, har satsat ganska mycket på det här. Hos Adlibris håller vi fortfarande på med ett AB-test men en ganska stor del av deras trafik går nu via oss, och vi har redan sett att vi tillför värde i form av ökad konvertering.

Skulle du säga att det har varit lätt att sälja in er tjänst till e-handlarna?

- Logistik är ju komplicerat och jag kan tänka mig att vi möter samma utmaningar som Klarna gjorde i början. Men det har inte varit en utmaning att få personer från stora bolag intresserade. Så säljsidan är inte problemet utan snarare själva onboardingen, att få igång de tekniska delarna.

Enligt Piotr Zaleski är nio av tio klagomål till e-handlare fraktrelaterade, så det är vanligt att de VD:ar och marknadschefer som Shipwallet träffar gärna vill förbättra det området av sina verksamheter.

Annons

- Det börjar bli väldigt tydligt att konsumenterna kräver något mer. Och 15 minuter in i säljmötet fattar alla att det här är rätt väg att gå. Så då är det bara tekniken som ska komma på plats.

"Är jättenöjda hittills"

I höstas lanserade även PostNord en egen frakt-checkout, som vid en första anblick kan se ut att vara något av en rival till Shipwallet. Piotr Zaleski understryker att han inte vet exakt hur PostNords lösning ser ut, men eftersom Shipwallet bygger på en så pass avancerad algoritm känner han sig inte oroad över eventuell konkurrens.

- Shipwallet är inte bara en fraktväljare, utan vi kan förutspå ett alternativ utifrån parametrar som adress och kundtyp. Tanken på sikt är ju att man som kund inte ska behöva välja alls.

Är era siffror ungefär i stil med vad ni hade väntat er att de skulle vara efter ett år?

- Jag tror att nu när vi satsar på stora e-handlare blir vi lönsamma först senare, till skillnad från om vi hade fortsatt att fokusera på mindre företag. Det händer så mycket från månad till månad att det är svårt att bedöma var vi kommer att vara om ganska kort tid. Men bara det här att vara relevant för så stora företag så kort tid efter lansering känns förstås jättebra. Vi är jättenöjda hittills.

Enligt Piotr Zaleski saknas det inte direkt möjligheter för Shipwallet att växa vidare i snabb takt, men på grund av begränsade tidsresurser har bolaget valt att fokusera på att tjänsteutveckla istället för att skala upp verksamheten med fler kunder.

Han menar att hela e-handelsbranschen kommer att behöva tänka nytt när det gäller frakt, inte minst med tanke på utländska e-handlares intåg i Sverige. Och som vi tidigare berättat ska Shipwallets projekt med nya delägaren Adlibris resultera i fraktnyheter som även andra aktörer i branschen på sikt kan få nytta av. Och fraktuppstickarens fokus på gemensamma satsningar lär fortsätta ett tag till. 

- Shipwallet 2017 bygger helt och hållet på samarbeten, avslutar Piotr Zaleski.

Annons