Simris Alg får sälja i hela EU – storsatsar på e-handeln

Två personer har anställts för att bygga upp näthandeln.

I förra veckan kunde vi berätta att Simris Algs grundare Fredrika Gullfot återgick som VD i företaget.

Officiellt tillstånd om 60 dagar

Nu kommer nyheten att Simris Algs egenodlade omega 3-alger blir godkända för försäljning i hela EU.

Annons

Det formella utlåtandet görs av den irländska motsvarigheten till Livsmedelsverket. Detta då en ansökan om att få sälja nya livsmedel inom EU behandlas av vissa nationella livsmedelsmyndigheter, varav Irlands är en.

- Det beslutet ska nu gå genom EU-kommissionen och om 60 dagar kommer det officiella godkännandet, säger Fredrika Gullfot till Ehandel.se.

“Man slipper döda fisken”

Enligt henne så finns det många fördelar med att få i sig omega 3 direkt från alger istället för, som många gör, via olika sorters fet fisk.

- Folk äter inte tillräckligt med fet fisk och dessutom innehåller den ofta miljögifter och tungmetaller. Därför finns det dem som istället tar fiskoljekapslar, men det bidrar till utfiskningen av haven, säger hon.

Något som många heller inte känner till är att den omega 3 som fiskarna får i sig kommer från att de äter alger.

- Vi tar en smartare väg för att få fram samma omega 3 som finns i fisken med samma hälsoeffekter, men vår produkt är helt växtbaserad och utan tungmetaller. Och så slipper man döda fisken!

Enkel webbshop ska utvecklas rejält

I dagsläget har företaget en svensk och en engelsk version av sin e-handel - men Fredrika Gullfot beskriver själv webbshoppen som “väldigt enkel”. Det ska det dock bli ändring på framöver.

Företaget har nämligen anställt två personer som ska jobba både med att bygga upp och utveckla e-handeln och med att etablera Simris Algs närvaro i sociala medier. Och i och med det nya tillståndet att få sälja omega 3-algerna i hela EU, så är tanken att e-handeln på sikt ska bli global.

Annons

- Vi vill bygga upp detta globalt från början. Det finns ingen anledning till att begränsa sig till bara Sverige, utan vi ska ut på så många marknader vi bara kan, säger Fredrika Gullfot.

Liten konkurrens i världen

Företaget har dessutom goda möjligheter att stå sig i konkurrensen - den är nämligen ganska begränsad.

- Det finns ett 80-tal varumärken i hela världen som säljer omega 3-alger men alla de har samma nederländska leverantör. Vi är helt ensamma om att odla algerna själva och göra egna konsumentprodukter av dem.

Jakob Larsson, marinbiolog på Simris Alg, bland företagets odlingar

Fredrika Gullfot menar också att företaget därmed kan ta mer betalt för sina produkter.

- Vi är dyrare, men varför ska vi slåss med lågprissegmenten? Konsumenter idag är medvetna och vill köpa bra produkter och där har vi en enorm fördel, säger hon.

Kommer sälja på apoteket

I dagarna ingick Simris Alg också ett avtal med Apoteket AB. Det innebär att en av Simris Algs produkter, som är utvecklad till gravida och ammande kvinnor, redan börjat säljas på Apoteket.se. Övriga produkter kommer att bli tillgängliga till hösten, både i apotekets e-handel och i kedjans butiker.

Enligt Fredrika Gullfot är planen att företagets produkter framöver kommer att säljas i flera kanaler.

- Vi tänker oss att vi kommer att ha en kombination med stark närvaro i både webbhandel och fysiska butiker.

Hur känns det att vara tillbaka som VD?

- Jätteroligt! Vi är alla så laddade och jag är tokladdad! Det är så otroligt mycket som ska hända i höst. Det är lärorikt att betrakta sitt bolag utifrån, men man vill helst driva det själv såklart, avslutar hon.

Annons