Annons

Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet Färre dörrleveranser att vänta

Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

2018-01-18 15:30

Stärker sin e-handelskompetens och effektiviserar butiksytorna.

Det anrika byggföretaget Skånska Byggvaror fick en smidig övergång från postorder till e-handel, vilket följdes upp med ett framgångsrikt samarbete med trädgårdsföretaget Plantagen.

Så småningom köptes Skånska Byggvaror upp av Byggmax-koncernen, som nu meddelar att det sydsvenska företaget ska göras om för att vända till lönsamhet. Eller som det uttrycks i ett pressmeddelande; “Skånska Byggvaror omstrukturerar kostnadsbasen och utvecklas mot en modern ledare inom Garden Living”.

LÄS ÄVEN: Byggmax köper upp Skånska Byggvaror

Ska fokusera på kärnverksamheten

Men trots de tidigare framgångarna stod det i somras klart att Skånska Byggvaror hade backat under årets andra kvartal, och nu meddelas det att de senaste årens satsningar på att bredda Skånska Byggvarors verksamhet har medfört “ökad komplexitet, ökade kostnader, och ett minskat fokus på att utveckla kärnverksamheten”.

LÄS ÄVEN: Ingen tillväxt för Skånska Byggvaror - backade med 12 procent

- Det finns enorm potential i vår kärnverksamhet. Vi är marknadsledare i Norden, har en stark portfölj av egna produkter, en egen unik infrastruktur för e-handel, och en bred bas av nöjda kunder. Vi genomför nu åtgärder för att rikta verksamheten rätt, och bygger på våra styrkor för att driva lönsam tillväxt, säger Oscar Tjärnberg, vd för Skånska Byggvaror sedan den 1 oktober 2017.

LÄS ÄVEN: Lekmers vd lämnar för att bli vd på Skånska Byggvaror

Annons
Annons

Kostnad: 50 miljoner kronor

Skånska Byggvarors omstrukturering beräknas innebära en engångskostnad på 50 miljoner kronor, vilket kommer att påverka koncernens resultat för det fjärde kvartalet.

Företaget ska redan ha gjort investeringar för att stärka sin e-handelskompetens, och nu väntar minskad försäljning av produkter som inte är så lönsamma. Det handlar till exempel om dörrar, fönster och badrumsmöbler. Skånska Byggvaror ser framför sig att 2018 kommer att innebära både lägre kostnader och minskad försäljning, men i slutet av året ska bolaget ha vänt på skutan och då ha en starkare och mer lönsam verksamhet.

"2018 blir ett omställningsår"

Det är oklart om förändringarna innebär att personal kommer att sägas upp, men det står klart att huvudkontoret ska bli mindre och att Skånska Byggvaror ska uppnå “ökad butikseffektivitet” genom minskad exponering av sortiment, samt lägre bemanning.

- De åtgärder vi nu genomför är ett viktigt steg mot att skapa en modern ledare inom “garden living”. Jag är imponerad över hur snabbt Oscar och hans team har satt samman en tydlig plan. 2018 blir ett omställningsår för Skånska Byggvaror. Vi förväntar oss lägre försäljning som följd av mindre marknadsföring av produkter utanför kärnverksamheten, investeringar för att genomföra den strategiska planen, och att avsluta 2018 med en starkare kärnverksamhet och lägre operationella kostnader, säger Mattias Ankarberg, vd för Byggmax Group.

LÄS ÄVEN: Så många får gå när Skånska Byggvaror lämnar Helsingborg

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta