Annons

Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet Färre dörrleveranser att vänta

Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

2018-01-18 15:30

Stärker sin e-handelskompetens och effektiviserar butiksytorna.

Det anrika byggföretaget Skånska Byggvaror fick en smidig övergång från postorder till e-handel, vilket följdes upp med ett framgångsrikt samarbete med trädgårdsföretaget Plantagen.

Så småningom köptes Skånska Byggvaror upp av Byggmax-koncernen, som nu meddelar att det sydsvenska företaget ska göras om för att vända till lönsamhet. Eller som det uttrycks i ett pressmeddelande; “Skånska Byggvaror omstrukturerar kostnadsbasen och utvecklas mot en modern ledare inom Garden Living”.

LÄS ÄVEN: Byggmax köper upp Skånska Byggvaror

Ska fokusera på kärnverksamheten

Men trots de tidigare framgångarna stod det i somras klart att Skånska Byggvaror hade backat under årets andra kvartal, och nu meddelas det att de senaste årens satsningar på att bredda Skånska Byggvarors verksamhet har medfört “ökad komplexitet, ökade kostnader, och ett minskat fokus på att utveckla kärnverksamheten”.

LÄS ÄVEN: Ingen tillväxt för Skånska Byggvaror - backade med 12 procent

- Det finns enorm potential i vår kärnverksamhet. Vi är marknadsledare i Norden, har en stark portfölj av egna produkter, en egen unik infrastruktur för e-handel, och en bred bas av nöjda kunder. Vi genomför nu åtgärder för att rikta verksamheten rätt, och bygger på våra styrkor för att driva lönsam tillväxt, säger Oscar Tjärnberg, vd för Skånska Byggvaror sedan den 1 oktober 2017.

LÄS ÄVEN: Lekmers vd lämnar för att bli vd på Skånska Byggvaror

Annons
Annons

Kostnad: 50 miljoner kronor

Skånska Byggvarors omstrukturering beräknas innebära en engångskostnad på 50 miljoner kronor, vilket kommer att påverka koncernens resultat för det fjärde kvartalet.

Företaget ska redan ha gjort investeringar för att stärka sin e-handelskompetens, och nu väntar minskad försäljning av produkter som inte är så lönsamma. Det handlar till exempel om dörrar, fönster och badrumsmöbler. Skånska Byggvaror ser framför sig att 2018 kommer att innebära både lägre kostnader och minskad försäljning, men i slutet av året ska bolaget ha vänt på skutan och då ha en starkare och mer lönsam verksamhet.

"2018 blir ett omställningsår"

Det är oklart om förändringarna innebär att personal kommer att sägas upp, men det står klart att huvudkontoret ska bli mindre och att Skånska Byggvaror ska uppnå “ökad butikseffektivitet” genom minskad exponering av sortiment, samt lägre bemanning.

- De åtgärder vi nu genomför är ett viktigt steg mot att skapa en modern ledare inom “garden living”. Jag är imponerad över hur snabbt Oscar och hans team har satt samman en tydlig plan. 2018 blir ett omställningsår för Skånska Byggvaror. Vi förväntar oss lägre försäljning som följd av mindre marknadsföring av produkter utanför kärnverksamheten, investeringar för att genomföra den strategiska planen, och att avsluta 2018 med en starkare kärnverksamhet och lägre operationella kostnader, säger Mattias Ankarberg, vd för Byggmax Group.

LÄS ÄVEN: Så många får gå när Skånska Byggvaror lämnar Helsingborg

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta