Skincitys första förvärv: Tar över brittisk konkurrent

Tar första steget utanför Norden.

Sedan starten för ett par år sedan har e-handelsföretaget Skincity haft en mer eller mindre spikrak resa uppåt. Miljonerna har rullat in, och i slutet av förra året fick bolaget en ny huvudägare i detaljhandelsjätten Axel Johnson.

LÄS ÄVEN: Skincity ökar vinsten med 230 procent

Annons
Annons

"Har höga ambitioner"

Företaget har sedan tidigare i år haft verksamhet i Sverige, Finland och Norge, men nu väntar fortsatt expansion utomlands. Skincity meddelar nämligen i dag att bolaget har blivit huvudägare i Effortless Skin, som ska vara en av Storbritanniens ledande hudvårdskliniker online. Förvärvet blir Skincitys första.

- Vi har höga ambitioner för Skincity, och räknar med fortsatt kraftig tillväxt och positivt kassaflöde. Genom förvärvet av Effortless Skin får vi nu ett brohuvud in på den engelska marknaden. Dessutom får vi många andra fördelar, allt ifrån inköp, tillgång till fler varumärken och självklart närvaron på en av Europas största marknader inom skönhet, säger Skincitys vd Mikael Kjellman i ett pressmeddelande.

Omsatte 34 miljoner senaste året 

Skincity och Effortless Skin uppges ha flera likheter. Bland annat fokuserar båda bolagen på professionell hudvård och hudvårdsrådgivning, med hudterapeuter bland de anställda.

Hur mycket Skincity har fått betala för Effortless Skin framgår inte, men det brittiska skönhetsbolaget är betydligt mindre än sin nya svenska huvudägare. Det brittiska bolaget, som drivs från Manchester, omsatte under räkenskapsåret 2017/2018 omkring 34 miljoner kronor. Under 2017 kom Skincity som en jämförelse upp i en omsättning på 280 miljoner kronor.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!