Skippade mellandagsrean – ökade nätförsäljningen

Mellandagsrea är inget måste för att öka försäljningen under december. Det vet numera Kjell & Company.

Trots att konkurrenterna bröjade rea ut sina varor med full fart redan på juldagsmorgonen, så bestämde sig Kjell & Company i år för att gå en annan väg. De slopade helt och hållet mellandagsrean och valde att istället fortsätta sin julkampanj ända fram till nyår. 

- Julkampanjen består av cirka 300 utvalda produkter som har marknadsförts extra mycket sedan slutet av november. Dessa produkter har funnits med i webbannonsering, direktreklamsutskick och i företagets julkatalog, skriver Kjell & Companys pressansvarige Karl Emil Nikka i ett mejl till Ehandel.se.

Annons

Nätförsäljningen ökade med 15 procent

Trots att företaget skippade den traditionella mellandagsrean så ökade omsättningen i e-handeln under julhandeln som helhet med 15 procent. Dessutom påbörjades hälften av alla köp på webben. E-handeln under just mellandagarna ökade inte jämfört med förra året, men däremot har den totala försäljningen ökat med 9 procent, trots utebliven traditionell mellandagsrea.

E-handeln har haft avgörande roll

Enligt Karl Emil Nikka har e-handeln helt klart spelat en avgörande roll även för ökningen i de fysiska butikerna.

- Många kunder väljer att påbörja sina köp på kjell.com, men föredrar att köpa och hämta produkterna i någon av våra butiker, skriver han i mejlet.

Och utvecklingen av att väva samman den fysiska handeln med den digitala är något som kommer att fortsätta under 2017. 

- Under nästa år kommer vi arbeta ännu mer med att bygga ihop fysisk handel med webbhandel (bland annat webborderuthämtning i butik och expressleveranser i utvalda städer). Vi kommer även satsa mer på att erbjuda våra kunskapssatsningar (böcker, videor och poddradioavsnitt) i digitalt format direkt på webbsidan. På så sätt vill vi ge kjell.com-besökarna en upplevelse som motsvarar den vi jobbar med att ge i våra fysiska butiker, avslutar Karl Emil Nikka.

Annons