Skojätten lägger över 900 miljoner på e-marknadsplats

Ska ta sneakers-industrin till en ny nivå.

Skokedjan Foot Locker, som de senaste åren har stängt flera hundra av sina fysiska butiker, investerar nu i e-handel. Bolaget har förstås en egen e-handel på Footlocker.com och över 3 000 butiker i 27 länder.

Nu meddelar dock Foot Locker att de investerat 100 miljoner dollar, över 900 miljoner kronor, i företaget Goat. Goat ska primärt driva nätbutikerna GOAT och Flight Club, som båda agerar marknadsplatser för kvalitets-sneakers.

Annons

- Kraften i Foot Lockers globala fotavtryck och GOAT-gruppens digitala kapacitet kommer att göra det möjligt för båda företagen att ge en oöverträffad kundupplevelse och höja kundernas engagemang i hela sneakers-industrin, kommenterar Foot Locker investeringen.

Totalt 200 miljoner dollar

Tanken är alltså att utnyttja Goats digitala kompetens för att lyfta båda företagens erbjudanden. För Goats del så ser man positivt på att Foot Locker nu kan ge deras verksamhet en mycket bred fysisk närvaro.

- Med över 3 000 butiker kommer Foot Locker att stödja vår, primärt digitala, närvaro med fysiska kontaktpunkter över hela världen, vilket ger ökat värde till vårt community av köpare och säljare, säger Goats medgrundare Eddy Lu.

Foot Locker ska, i och med investeringen, få en minoritetsandel i Goat-gruppen. Totalt skall Goat tagit in nära 200 miljoner dollar sedan starten 2015.

Annons