Annons

Skojätten lägger över 900 miljoner på e-marknadsplats IT-chefen Clint Arndt med grundaren och vd:n Eddy Lu

Skojätten lägger över 900 miljoner på e-marknadsplats

2019-02-11 13:00

Ska ta sneakers-industrin till en ny nivå.

Skokedjan Foot Locker, som de senaste åren har stängt flera hundra av sina fysiska butiker, investerar nu i e-handel. Bolaget har förstås en egen e-handel på Footlocker.com och över 3 000 butiker i 27 länder.

Nu meddelar dock Foot Locker att de investerat 100 miljoner dollar, över 900 miljoner kronor, i företaget Goat. Goat ska primärt driva nätbutikerna GOAT och Flight Club, som båda agerar marknadsplatser för kvalitets-sneakers.

- Kraften i Foot Lockers globala fotavtryck och GOAT-gruppens digitala kapacitet kommer att göra det möjligt för båda företagen att ge en oöverträffad kundupplevelse och höja kundernas engagemang i hela sneakers-industrin, kommenterar Foot Locker investeringen.

Totalt 200 miljoner dollar

Tanken är alltså att utnyttja Goats digitala kompetens för att lyfta båda företagens erbjudanden. För Goats del så ser man positivt på att Foot Locker nu kan ge deras verksamhet en mycket bred fysisk närvaro.

Annons
Annons
- Med över 3 000 butiker kommer Foot Locker att stödja vår, primärt digitala, närvaro med fysiska kontaktpunkter över hela världen, vilket ger ökat värde till vårt community av köpare och säljare, säger Goats medgrundare Eddy Lu.

Foot Locker ska, i och med investeringen, få en minoritetsandel i Goat-gruppen. Totalt skall Goat tagit in nära 200 miljoner dollar sedan starten 2015.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta