Annons

Skönheten på nätet trotsar trenden och ökar snittordern Allt vanligare med skönhet via mobilen

Skönheten på nätet trotsar trenden och ökar snittordern

2016-04-01 14:31

Vi avslöjar hur det gått för tre stora e-handelsbranscher under årets tre första månader.

Vi har med hjälp av vårt trogna Analytics-verktyg valt att titta närmare på hur tre stora branscher tagit sig igenom årets tre första månader.

Det är inte en jämförelse utan en statusrapport där en bransch dock står ut lite ur mängden. Vi har analyserat Hus&Hem, Hemelektronik och Skönhetsbranschen.

Snittordern dalar

Om vi tittar på Hus&Hem som innehåller allt ifrån badrums- till trådgårdsartiklar så har snittordern sjunkit ifrån 1512 kronor, samma period året innan, till 1329 kronor för januari till mars 2016.

Hemelektronik, som är bland nätets absolut mognaste branscher, såg även den en nedgång även om den var ganska liten. Från 1060 kronor under första kvartalet 2015 till ett snittordervärde på 1008 kronor i år.

Fler men mindre order?

Trenden med lägre snittorder är inte helt ovanlig då kunderna blir bekvämare med att handla på nätet och många branscher erbjuder fri frakt i någon mån. Då lägger man istället fler order men med lägre ordervärde vid varje beställning.

Skönhetsbranschen har dock lyckats öka sin snittorder under årets första kvartal och går ifrån 437 kronor till ett ordersnitt på 450 kronor. Detta bidrar till att man ökade sina intäkter med hela 43 procent under perioden, jämfört med förra året.


Skönhetsbranschens utveckling under Q1 2016

Eftersom e-handeln växer överlag så ökar givetvis de andra branscherna också. Hus&Hem ökar försäljningen med 4 procent under perioden och Hemelektronik med 15 procent.


Hemelektronikens utveckling under Q1 2016

Annons
Annons

Konverteringen i olika branscher är förstås inget man kan jämföra. Det är enklare gjort att man spontant klickar hem ett läppstift än ett nytt handfat.

Konverteringen sjunker

Trenden inom branscherna är dock intressant och Hemelektronik är den enda som ökar sin konvertering under denna period, upp ifrån 2,2 till 2,6 procent. Skönhet sjunker från 4,5 året innan till 4,1 procent i konverteringsgrad och Hus&Hem går ifrån 2 procent till 1,6 procent av besökarna som faktiskt handlar något.


Utvecklingen för Hus&Hem under Q1 2016

Gällande konverteringen så kan förstås även säsong spela in där Hus&Hem med högt ordervärde förmodligen drabbas av årets fattigaste månad, januari.

Vad händer i mobilen?

Precis som vi tidigare varit inne på så tappar både stationära datorer och surfplattor trafik och order till den smarta mobilen. Mobiltelefonen är helt enkelt på frammarsch och tar allt mer av näthandeln.

Hur stor andel av alla order läggs då via mobilen i de olika branscherna? De med mest mobila kunder är Skönhetsbranschen där man nu får in 37 procent av sina beställningar via en mobiltelefon. Samtidigt köps 32 procent av all "Hemelektronik" nu via mobiltelefoner och Hus&Hem har runt 28 procent av sin försäljning mobilt.

I alla tre branscher ligger traditionell desktop, det villl säga bärbara och stationära datorer, runt 50 procent och utöver de mobila andelarna vi tidigare nämnt så är det surfplattor som står för de resterande 15-20 procenten.

Imorgon, lördag, kommer vi titta närmare på en av dessa branscher då vi pratar med några av de ledande nätaktörerna. Den artikeln kan ni nu läsa här.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta