Sleepo ska växa med nya pengar i madrassen

Möbelsajten plockar in 7,1 miljoner kronor i samband med en noteringsemission, pengar som ska användas för fortsatt tillväxt.

Sleepo.se lanserades i slutet av 2011 som en renodlad sängbutik på nätet av Philip Nickolsten och Eli Daniel Keren. Det under en tid då det var svårt att övertala leverantörerna om att det gick att sälja möbler på nätet.

Men de båda grundarna var inte helt fel ute och idag omsätter bolaget cirka 41 miljoner kronor med en tillväxttakt på cirka 30 procent. Det är inte heller längre bara sängrelaterade produkter på sajten som nu har runt 10 000 produkter från ett 80-tal märken inom möbler och heminredning.

Annons

I utbudet finns allt från sängar, soffor, möbler, inredning och utemöbler. En viktig del i affärsmodellen är också att erbjuda fri frakt och fria returer på alla produkter och nu ska man på allvar ta upp kampen med de andra möbeljättarna, som till exempel Furniturebox. Något man ska göra med hjälp av nytt kapital.

Rusning efter aktien

Den 15 januari ska Sleepo noteras på Aktietorget med teckningskursen 6,50 kr per aktie och kortnamnet för aktien är SLEEP. Den 14 december var sista dagen att teckna sig för aktier i noteringsemissionen, och intresset visade sig vara stort. Teckningsgraden var 213 procent och totalt fick bolaget in 7,1 miljoner kronor.

– Det är oerhört glädjande att se ett sådant stort intresse för vår noteringsemission. Det kapital som emissionen inbringar kommer användas till att utöka vårt produktsortiment, vidareutveckla IT- och logistiksystem och inte minst bygga upp en organisation som kan möta den tillväxt vi ser framför oss, säger Philip Nickolsten, VD och grundare av Sleepo och fortsätter.

– Det känns som att vi befinner oss i en spännande tid där vi nyligen lanserat en ny hemsida, rekryterat en ny kompetent styrelse och håller uppe en bra försäljningstillväxt med goda marginaler.

Annons