Annons

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner Andreas Weiss och kollegan Carina Toss i Smilebutikens fysiska butik i Åkersberga

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

2018-02-16 15:40

Införandet av "livstids öppet köp" ledde till att returerna minskade med 20 procent.

I november kunde vi berätta om Smilebutiken, som säljer barnkläder i en fysisk butik samt i sin e-handel. På ett unikt sätt hade företaget attraherat sina egna kunder att investera pengar i affärsidén, vilket gjorde att de kunde satsa på en vidareutveckling av nätbutiken.

LÄS ÄVEN: Smilebutiken växer med kunderna som investerare

Framgångarna ledde till att de bara i augusti förra året drog in 2,9 miljoner kronor. Nu kan företaget berätta att helåret 2017 gick riktigt bra, och då särskilt i e-handeln.

- Intäkterna från e-handeln har ökat från 4,8 miljoner för helåret 2016 till 10,2 miljoner för helåret 2017. Dessutom ökade antalet besökare i nätbutiken från 221 700 till 401 800 under samma period, skriver Smilebutikens ena grundare Andreas Weiss till Ehandel.se.

Även omsättningen för hela företaget har ökat under 2017 och landade på cirka 15 miljoner. Smilebutiken har dock brutet räkenskapsår, som sträcker sig till och med den sista april. Fram tills dess räknar företaget nu med att sälja för mellan 16 och 18 miljoner under hela det innevarande räkenskapsåret.

365 dagars öppet köp räckte inte

En annan sak som har lett till ett positivt resultat är ett beslut som Smilebutiken fattade för cirka ett år sedan. 

Annons
Annons
- För ganska exakt ett år sedan så diskuterade vi, både internt och externt med våra kunder, frågan om hur långt ett "öppet köp" ska vara för att man som konsument ska känna en verklig trygghet i sitt köp. Vi hade på den tiden 30 dagars helt öppet köp, men efter att ha bollat frågan lite fram och tillbaka kom vi fram till att varken 60, 180 eller 365 dagar var ett tillräckligt bra erbjudande inför framtiden.

Istället landade Smilebutiken i att det enda som dög var att införa “livstids öppet köp” på samtliga produkter, även de som såldes till reapris. Mot uppvisande av kvittot och att plagget är oanvänt kan kunderna nu alltså känna sig trygga med att de alltid kan återlämna sina varor om de inte skulle komma till användning.

"Finns ingen anledning att begränsa kunderna"

Med ett sånt erbjudande kunde man ju tro att många skulle vilja ta tillfället i akt och ångra sina köp, men istället har beslutet resulterat i den raka motsatsen.

- Vi har cirka 20 procent mindre returer än innan, berättar Andreas Weiss.

Och på Smilebutiken är man förstås nöjda med att man vågade ta steget att införa livstids öppet köp för ett år sedan.

- Det värsta som kan hända är att det efter flera år kommer tillbaka ett plagg eller två som inte kan säljas och som i så fall istället kan skänkas till välgörenhet. Det finns faktiskt inte någon riktig anledning att försöka begränsa kunderna till 30, 60, 180 eller 365 dagars öppet köp, avslutar Andreas Weiss.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

Annons
Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons
Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta