Smyckesföretaget Pandora ökade försäljningen med 12%

Och nu tar de själva kontroll över logistiken.

Andra kvartalet blev en framgångssaga för det danskägda smyckesföretaget Pandora, som sedan 2015 även har en svensk e-handel. Totalt ökade företaget omsättningen med 12 procent under Q2 2017, jämfört med samma kvartal förra året. Det innebär att företaget under årets andra kvartal omsatte drygt 4,8 miljarder danska kronor, alltså motsvarande över 6,2 miljarder svenska kronor.

Egna försäljningskanaler ökade 36%

I de egna försäljningskanalerna ökade företaget försäljningen med hela 36 procent.

Annons

Företaget säljer smycken i hela världen och allra mest, 35 procent, ökade försäljningen i Asien och i Oceanien, vilket berodde på stark försäljning i Kina och Australien. EBITDA landade under Q2 på drygt 1,6 miljarder danska kronor, alltså drygt 2 miljarder svenska kronor.

Förvärvar logistikföretag 

Samtidigt meddelar företaget idag att de förvärvar logistikföretaget City Time S.L, som äger distributionsrättigheterna för Pandoras smycken i Spanien, Gibraltar och Andorra. 

Tidigare i år har Pandora även tagit över distributionen i Belgien och Sydafrika och enligt företaget är detta ett led i arbetet med att ta kontroll över det egna märket och att stärka den egna försäljningskedjan.

- Genom att ta över distributionen av Pandoras smycken i Spanien får vi direkt tillgång till en av de större smyckesmarknaderna i Europa. Vår spanska partner har gjort ett fantastiskt jobb med att etablera ett starkt nätverk i landet. Förvärvet är i linje med vår strategiska intention att ta över distributionen för att möjliggöra att vi får full kontroll på det spanska nätverket och kan realisera den fulla potentialen av vårt märke på denna lovande marknad, säger företagets VD Anders Colding Friis i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Smyckesgigant går in i USA med sin e-handel

Annons