Annons

Snapchat-pionjären MadLadys bästa tips Madlady är extra personliga på Snapchat

Socialt: Snapchat-pionjären MadLadys bästa tips

2016-03-18 13:21

E-handlaren MadLady har redan en framgångsrik strategi för det sociala bildforumet Snapchat.

Med en rykande färsk rapport från vår analysavdelning kan vi konstatera att ytterst få av de svenska e-handlarna har närmat sig Snapchat, som är ett populärt forum kanske framför allt bland unga människor. Men det finns givetvis undantag. Ett av dem är Madlady.se som inte bara har 182 000 följare på Instagram, utan på senare tid också har lockat till sig en dedikerad anhängarskara på Snapchat.

- Vi arbetar med Snapchat för att det är en kanal där vår målgrupp hänger. Det gäller att anpassa sig fort och kommunicera rätt innan det är för sent. Sen så har vi ett genuint intresse av att höra vad våra kunder har att säga och kunna kommunicera med dem på så många nivåer som möjlig, säger Ilia Komorin, MadLadys grundare.

Han anser att det precis som med andra sociala medier är viktigt att vara personlig och transparent om ens sociala medier-strategi ska falla väl ut.

- Charmen med Snapchat är att man inte använder en systemkamera och försöker få till det mest perfekta ljuset eller vinkeln utan här får våra följare en smak av det mer råa. Strategin är egentligen väldigt simpel. Vi vill att våra följare ska känna sig som en del av vår kultur och det gör vi genom att ställa frågor, visa vad som händer bakom kulisserna, ge tjuvtittar på produkter som komma skall och så vidare.

"Facebook bra om man vill betala"

Med Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube och flera andra sociala nätverk kan det vara svårt att veta vilket forum man ska använda till vilket sammanhang. MadLady har dock sin strategi klar för sig.

Annons
Annons
- Instagram är ett bra verktyg för att involvera sin kundkrets och skapa en diskussion, detta gäller i alla fall för vår del. Facebook är ett bra verktyg om man vill betala för sin annonsering, annars är det i princip omöjligt att nå sin målgrupp, förklarar Ilia Komorin.

Varför ska man använda Snapchat då?

- En av de främsta fördelarna med Snapchat är att man kan vara spontan. Inget behöver vara perfekt eller planerat till punkt och pricka. Den så kallade "storyn" lever endast kvar i 24 timmar och sedan försvinner den. Detta ger oss möjligheten att vara extra personliga och lägga upp innehåll som vi aldrig hade kunnat göra på andra kanaler. Våra kunder får uppleva verkligheten och vi skapar en helt annan samhörighet och förstärkning av vårt varumärke.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Annons
19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta