Snart bombarderar svenskarna sina mammor med blommor

Inför helgens Mors dag-firande har landets blomsterhandlare bråda dagar.

Mors dag står för dörren och om du inte redan visste det shoppas det en hel del blommor inför denna högtidsdag. Och även om vissa rapporter visar att vi numera köper mer än bara blomster till våra kära mammor, verkar det inte som att vi gett upp alternativet helt.

Enligt data från Criteo, som arbetar med onlinemarknadsföring, ökade förra året försäljningen av blommor på nätet med 217 procent under de två veckorna fram till Mors dag jämfört med veckan dessförinnan.

Annons

– Intressant är också att försäljningen av blommor ökade redan tre veckor före mors dag, för att sedan sjunka igen ungefär en vecka innan. Detta är kanske i sig inte så överraskande, utan visar mest att vi har bra framförhållning när det gäller att fira mamma, enligt Criteo.

Hälsa, skönhet och lyx

Men det är som bekant inte bara blommor som ges bort på Mors dag. Tvåa på listan av presenter kommer hälso- och skönhetsartiklar som ökade med 17 procent veckan innan Mors dag enligt Criteos siffror.

I statistiken framgår också en ökad försäljning av mode- och lyxprodukter från cirka tre veckor före mors dag, och sedan en extremt brant minskning efter att dagen passerat. Något som kan betyda att folk verkar köpa den här typen av produkter i sista minuten.

Annons