Annons

Sökmotorn allt viktigare för att vinna konsumenterna

Sökmotorn allt viktigare för att vinna konsumenterna

2012-09-03 10:50

Ett av världens största företag och återförsäljare, Walmart, har lanserat ett nytt sökverktyg på Walmart.com som ökat antalet slutförda köp med drygt 15 procent. Den nya sökmotorn är programmerad att placera de objekt som säljer bäst, är en snackis på sociala medier eller fått bra recensioner i topp i sökresultaten.

Slaget om konsumenterna verkar fokuseras kring sökmotorerna. Vi har tidigare skrivit om att Amazon och Google är de mest populära platserna för att undersöka produkter inför ett köp. Nu har även Walmart gett sig in i kampen och tagit fram en ny sökmotor som ska ge mer relevanta sökresultat.

Den nya sökmotorn presenterar nu resultat baserat på de objekt som kunder nyligen köpt eller sökt och klickat på, produkter som kunder skrivit om och delat på Facebook och produkter som fått positiva recensioner.
– Ett litet team på cirka 15 personer från Walmarts forskningslabb har utvecklat verktyget under de senaste 10 månaderna, säger Sri Subramaniam, vd för WalmartLabs, som övervakade projektet.
– Den nya tekniken gör ett mycket bättre jobb med att förstå vad konsumenten är ute efter.

Färre hundkojor i sökresultaten

Ett tydligt exempel på att sökningen lämnar mer relevanta resultat är när en konsument söker på ordet ”house”. I den gamla sökmotorn dök det upp ett stort antal hundkojor bland toppresultaten, något som sällan ledde till köp.

Med den nya sökmotorns algoritm så hamnar i stället tv-serien House i topp. Enligt Walmart har antalet slutförda köp ökat med 10-15 procent tack vare de förbättrade resultaten med den nya sökmotorn.

Man har också byggt 500, 600 anpassade landningssidor för sina vanligaste sökord, till exempel cyklar. Dessa sidor har bilder för underkategorier som vuxencyklar, barncyklar, motionscyklar och cykeltillbehör ovanför sökresultatet för att underlätta för konsumenterna att hitta vad de letar efter.

Enligt Subramaniam kommer Walmart att fortsätta förfina sökverktyget och det finns planer på att inom en nära framtid integrera de objekt som konsumenter delar på Pinterest.



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Christoffer Tyrefors
2012-09-03 12:12

Detta är väldigt intressant. Inte många har råd att betala 150 månadslöner för att utveckla en sökmotor, och ofta behöver den vara rätt så shopspecifik så att plattformsleverantörerna utvecklar en blir sällan helt perfekt, och kommer ändå kosta "en hel del".

Den som kommer med en LÄTTINTEGRERAD (extern) tjänst som inte kostar skjortan kan nog göra bra affärer.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta