Annons

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel Påskfirarna prioriterade konsumenterna framför e-handeln

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

2019-04-23 15:41

Sämsta veckan hittills.

Det är knappast någon hemlighet att påsken inte direkt hör till årets starkaste e-handelsperioder. Tvärtom brukar helgen placera sig som en av årets absolut sämsta när det kommer till intäkter, order, besök - rubbet. 

LÄS ÄVEN: Årets absolut sämsta e-handelsveckor

Endast 2 procent upp

Och påsk i kombination med ett extra varmt och soligt väder, gör förstås situationen ännu värre. Årets påskhelg, som inföll ovanligt sent, bjöd på solsken i stora delar av landet och nu kan vi konstatera att effekterna på e-handeln blev därefter. 

Faktum är att förra veckan blev årets sämsta hittills när det kommer till antal order. Det visar rykande färsk data från Ehandel.se Analytics. Orderökningen blev inte högre än två procent jämfört med förra årets påskvecka, som då inföll vecka 13. Så det handlar för all del fortfarande om en ökning, men den är betydligt lägre än vad e-handeln brukar visa upp från år till år.   

Annons
Annons
- Det kan ha varit värmen som bidrog och pressade ner transaktionerna så att de till och med blev sämre än under de dåliga februariveckorna. Mellan den 17 och 21 april har dygnsmedeltemperaturen varit mellan 5 och 10 grader högre än normalt, enligt SMHI, säger Jocke Andersen, analytiker på Ehandel.se. 

Kan toppas av tuff julimånad

Med tanke på årets påskfacit finns det en del som pekar på att till och med mitten av sommaren, som annars brukar vara lite kämpig när det kommer till onlineförsäljning, blir bättre. 

- Det är inte helt omöjligt att till och med vecka 29 blir bättre och att det slutar med att påskveckan blir årets sämsta vecka 2019. 

Redan förra året stod det klart att alltför fint väder, åtminstone tidigt på året, kan få ödesdigra konsekvenser för e-handeln. Då började sommaren mer eller mindre redan i april på många håll i landet.  

LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons
Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

IKEA om chockbeskedet:

IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser"

Lämnar tillbaka marken till Malmö stad.

ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta