Specialiserat Klarna räds inte konkurrens från Amazon

In en intervju ifrågasätter Sebastian Siemiatkowski företag som vill konkurrera på för stora delar av marknaden.

Förra året gick Klarna in i USA med möbeljätten Overstock som första kund. Sedan dess har utvecklingen sett bra ut för den svenska betalleverantören som bland annat kunnat visa att en annan kund, Shoes.com, fick en bättre konvertering när e-handeln tog in Klarna som partner.

I en ny intervju med Business Insider UK berättar Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski att han ser framför sig en fortsatt tillväxt med nya kunder i både USA och Storbritannien, som Klarna haft verksamhet i ett tag nu. Konkurrensen från globala jättar som Amazon, Samsung, Google och Apple ser han inte som något hot, trots att flera av dem också rullat ut betallösningar den senaste tiden.

Annons

Amazons betallösning “Pay with Amazon” ingick till exempel nyligen nya samarbeten som gjorde att tjänsten blev tillgängliga för ett stort antal e-handlare i USA.

- Jag har den största respekt för Amazon som jag tycker är ett fantastiskt företag. Men jag har en lite annorlunda syn på de här stora företagen. När jag läste ekonomihistoria slog det mig att varje gång en ny industri växer fram, som till exempel järnvägen, slutar det med att konglomeraten tar över, säger han.

"Amazons telefon nu borta"

Sebastian Siemiatkowski jämför Amazons framfart med järnvägseran i USA, då järnvägsbolag under en period kontrollerade allt från logistik till boenden. Men efter ett tag stod det klart att det var svårt att vara konkurrenskraftig inom alla områden.

- Man kan tävla med andra företag men inte med hela marknaden. Därför är jag skeptisk till vad stora företag kan göra, oavsett om det handlar om Apple, Google, Amazon, eller någon annan. Jag är skeptisk till om de kan konkurrera med hela marknaden. Amazon hade nyligen en egen telefon. Nu är den borta.

Klarnas VD ser istället ett behov av att vara specialiserad om man ska vara framgångsrik. Och han är nöjd med hur utvecklingen har gått i USA hittills:

- Volymerna, om man ser till betalvolymerna och antalet kunder, är mycket, mycket högre än vad vi trodde att de skulle vara vid den här tidpunkten. Men självklart är antalet handlare fortfarande lågt. Vi möter fortfarande personer från Storbritannien som frågar var vår tjänst finns tillgänglig.

Annons