Annons

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel Johan Ryding, VD

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

2018-10-18 13:58

Adidas först ut att testa.

Sportbutiken på nätet, Sportamore, meddelar idag att man lanserar en ny affärsmodell. E-handlaren har tagit fram en ny teknisk plattform som ska möjliggöra för leverantörer att sälja och leverera varor direkt från eget lager till konsument via Sportamores e-handel.

"Utan ökad kapitalbindning"

En handfull leverantörer ska ha fått erbjudandet att delta men först ut blir Adidas. Sportmärket bli nu den första “strategiska partnern” att sälja varor under den nya affärsmodellen.

- Vi är väldigt stolta över att kunna presentera Adidas, en av världens största leverantörer av sportartiklar, som första strategiska partner för vår nya tekniska plattform. Detta innebär att våra kunder får tillgång till ett bredare produktutbud än tidigare samtidigt som vi adderar djup till delar av det sortiment vi själva saluför utan ökad kapitalbindning. Affärsmodellen är ett spännande komplement till existerande affär och minskar det relativa kapitalbehovet, något som blir extra betydelsefullt i en kraftig tillväxtfas, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Den nya affärsmodellen påminner oss om nätjätten Zalando då de lanserade en liknande plattform. Deras första partner var också Adidas.

LÄS ÄVEN: Adidas först ut när Zalando integrerar fysiska butiker

Annons
Annons

"Både stora och små leverantörer"

Sportamore ser även andra fördelar i denna nya metod att sälja märkesvaror till kunderna, bland annat ska utbudet kunna hållas mycket bredare för ett varumärke.

- Samtidigt låter modellen också leverantörer nå ut till marknad med ett större sortiment än vad som annars varit möjligt. Vi är övertygade om att vi kommer att se fler, både stora och små, leverantörer intressera sig för denna modell framåt, säger Johan Ryding.

LÄS ÄVEN: Sportjätten ska dubbla online - till 40 miljarder i e-handel

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta