Annons

Stadium backar 49 miljoner - möter upp med e-handel Stadiums nya koncept Sneakers Point öppnade i år

Stadium backar 49 miljoner - möter upp med e-handel

2018-04-04 15:01

Dåligt väder och tuff konkurrens.

Sportbutiken Stadium driver i dag e-handel i Sverige, Tyskland och Finland. Vi på Ehandel.se har flera gånger kunnat rapportera om företagets satsningar på e-handeln, och kunde till exempel nyligen berätta om bolagets planer på att öppna en ny butik, som bara skulle sälja sneakers.

LÄS ÄVEN: Stadium startar ny e-handel - ska nå unga kvinnor

Resultatet minskar med 49 miljoner

Men att befinna sig i en föränderlig retailvärld kostar pengar, och i Stadiums färska årsredovisning framgår det att företagets resultat har sjunkit avsevärt. Under verksamhetsåret som tog slut den sista augusti 2017 nådde företaget ett resultat på 66 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 115 miljoner året innan. Omsättningen har samtidigt sjunkit från 5,45 till 5,35 miljarder kronor.

Annons
Annons
- En mild vinter, sval vår och tuffa förutsättningar generellt för detaljhandeln under våren och sommaren, har påverkat resultatet negativt, skriver Stadiums vd Karl Eklöf i en kommentar till rapporten.

E-handelskonkurrens från utlandet

I årsredovisningen lyfter Stadium också fram att det knappast saknas aktörer inom sportbranschen, och att konkurrensen närmast har blivit tuffare det senaste åren.

- Dessutom bidrar satsningar på onlinehandel från en mängd aktörer, både inhemska och utländska, till en ökad konkurrens på samtliga marknader.

Beskedet från företaget är dock att “Stadium fortsätter att “satsa kraftigt på onlinehandeln”.

- Under året har nya sajter öppnats, gränssnittet har utvecklats och tillväxten på e-handeln har utvecklats mer än marknaden generellt. Stadium har behållit sin marknadsandel i Sverige och Finland och står väl rustat för att möta utvecklingen på samtliga marknader, avslutar Karl Eklöf.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta