Stadium backar 49 miljoner – möter upp med e-handel

Dåligt väder och tuff konkurrens.

Sportbutiken Stadium driver i dag e-handel i Sverige, Tyskland och Finland. Vi på Ehandel.se har flera gånger kunnat rapportera om företagets satsningar på e-handeln, och kunde till exempel nyligen berätta om bolagets planer på att öppna en ny butik, som bara skulle sälja sneakers.

LÄS ÄVEN: Stadium startar ny e-handel - ska nå unga kvinnor

Annons
Annons

Resultatet minskar med 49 miljoner

Men att befinna sig i en föränderlig retailvärld kostar pengar, och i Stadiums färska årsredovisning framgår det att företagets resultat har sjunkit avsevärt. Under verksamhetsåret som tog slut den sista augusti 2017 nådde företaget ett resultat på 66 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 115 miljoner året innan. Omsättningen har samtidigt sjunkit från 5,45 till 5,35 miljarder kronor.

- En mild vinter, sval vår och tuffa förutsättningar generellt för detaljhandeln under våren och sommaren, har påverkat resultatet negativt, skriver Stadiums vd Karl Eklöf i en kommentar till rapporten.

E-handelskonkurrens från utlandet

I årsredovisningen lyfter Stadium också fram att det knappast saknas aktörer inom sportbranschen, och att konkurrensen närmast har blivit tuffare det senaste åren.

- Dessutom bidrar satsningar på onlinehandel från en mängd aktörer, både inhemska och utländska, till en ökad konkurrens på samtliga marknader.

Beskedet från företaget är dock att “Stadium fortsätter att “satsa kraftigt på onlinehandeln”.

- Under året har nya sajter öppnats, gränssnittet har utvecklats och tillväxten på e-handeln har utvecklats mer än marknaden generellt. Stadium har behållit sin marknadsandel i Sverige och Finland och står väl rustat för att möta utvecklingen på samtliga marknader, avslutar Karl Eklöf.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!