Stadium ska främja kvinnlig idrott med digital kampanj

Syns i alla digitala kanaler.

Nästan tre miljarder kronor varje år. Så mycket mer pengar får herridrotten jämfört med damidrotten. Åtminstone enligt sportkedjan Stadium, som nu lanserat kampanjen “Fill the Stadium” för att uppmärksamma frågan om de ojämställda idrottsvillkoren.

“Självklart att ställa upp”

Till sin hjälp har de en rad kända kvinnliga idrottsprofiler; Sarah Sjöström, Kosovare Asllani, Linnéa Claeson, Khaddi Sagnia, Sofia Olofsson, Katrin Norén och Emma Stenlöf.

Annons

- För mig var det självklart att ställa upp på detta initiativ. Det finns massor av tjejer som kämpar i det tysta och det är verkligen jättebra att Stadium vill lyfta fram alla grymma idrottskvinnor, säger Sarah Sjöström i ett pressmeddelande.

Zlatans märke i e-handeln

Enligt Stadiums beräkningar går den stora majoriteten av de pengar som idag tillfaller idrotten, sportaktiviteter som är till för män. Genom att samarbeta med Riksidrottsförbundet, hoppas Stadium nu kunna förbättra villkoren för kvinnliga idrottare.

Vi har tidigare berättat om hur kedjan satsat på e-handeln och bland annat låtit sin lågpriskedja Stadium Outlet, gå online. Det är heller inte första gången de använder sig av idrottsprofiler i sin marknadsföring. I november 2016 släppte företaget in Zlatans eget märke A-Z i sin e-handel.

50 000 klapp-emojis ska fylla stadion

Och nu använder de åter igen sina digitala kanaler till max, för att få spriding på kampanjen. Den som vill stödja saken ombeds exempelvis att skicka en klapp-emoji.

- “Fill the Stadium” går ut på att samla in 50 000 ”klapp-emojis”, vilket motsvarar antalet personer som ryms på Sveriges största arena. Vem som helst kan messa en klapp till numret 71 140 för att därigenom visa sitt stöd för landets alla kvinnliga idrottare, skriver företaget.

Skänker en miljon

När 50 000 klappar kommit in, utlovar Stadium att skänka en miljon kronor till Riksidrottsförbundet och deras arbete för ökad jämställdhet inom idrotten.

- Vi tycker att ett aktivt liv är en demokratisk rättighet, därför hoppas vi kunna inspirera fler att engagera sig för ett mer jämställt idrottssverige, säger Stadiums vd Karl Eklöf.

Stadium har också gjort en kampanjfilm som främst sprids i sociala medier.

Annons

Annons