Star Wars-yra på nätet under Disneys egna shoppingdag

Star Wars är inte bara en populär filmserie, det är även ett världskänt varumärke. Så känt att producenten Disney lanserade sin egen variant av Black Friday för att kicka igång försäljningen.

Det är inte bara Amazon som försöker få fart på affärerna med hjälp av en egen försäljningsdag. Igår gick Star Wars: "The Force Awakens" upp på bio Sverige, och inför världspremiären tidigare i veckan, gjorde Disney sitt bästa för att få bästa möjliga avkastning på det världskända filmvarumärket.

Den 4 september passade Disney nämligen på att lansera sin egen variant av Black Friday i USA. En dag man passande nog valde att kalla Force Friday med målet att sparka igång försäljningen av Star Wars-produkter inför premiären. Och man verkar ha lyckats ganska bra.

Annons

Årets tredje största försäljningsdag

Force Friday överträffas nämligen endast av Black Friday och Cyber Monday när det kommer till försäljning av Star Wars-produkter enligt en ny rapport från Adobe. Bland de mest sålda produkterna återfinns spelet Star Wars Battlefront, boxen Star Wars Complete Saga, legoprodukter samt Star Wars Original-triologi och Star Wars Prequel Trilogy.

– Disney har på ett något otraditionellt sätt valt att starta sin försäljning av merchandise med en egen shoppingdag. Vi kan konstatera att Force Friday omnämndes 215 000 gånger på sociala medier den dagen, och att det blev den tredje största försäljningsdagen av Star Wars-merchandise, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef för Adobe.

 

Annons