Stark ökning när Facebook Ads ger valuta för pengarna

En reklambyrå som säljer annonsering på Facebook rapporterar att PR-modellen verkar ge allt bättre resultat.

Reklambyrån Nanigans, som säljer annonser på Facebook, har släppt en rapport där företaget återger resultaten för de 20 handelsföretag som spenderar mest pengar på att köpa reklam på det sociala nätverket från Nanigans.

Siffrorna visar enligt Internet Retailer att företagen under årets andra kvartal i snitt tjänat 75 procent mer på Facebookannonseringen. Det har i sin tur fått dem att satsa mer pengar, närmare bestämt 200 procent mer, under samma period.

Annons

Annonser efter tidigare sökningar ökar  

80 procent av annonspengarna ska ha gått till att nå kunder som använder Facebook på en mobil enhet. För de företag som endast sysslar med e-handel var dock samma siffra, kanske något överraskande, endast 65 procent.

Det ska också ha varit populärt att lägga pengar på så kallade dynamiska annonser, som samspelar med vilka produkter Facebookanvändaren själv har sökt efter hos en viss handlare. Bland Nanigans e-handelskunder hade köpen av dynamiska annonser ökat med 14 procent jämfört med förra året.

Annons