Startup-företaget som ska göra e-handeln med cannabis laglig

Cannabisplattformen WebJoint ska öppna dörren för marijuana på nätet.

Riskerna relaterade till användandet av drogen cannabis omvärderas just nu världen över och i flera stater i USA har man helt enkelt legaliserat användningen. Detta har startat en industri kring drogen, och förstås skatteintäkter, men hittills har inte näthandeln med cannabis tagit fart. I alla fall inte på det lagliga området.

I en lång artikel i tidningen Entrepreneur i slutet av januari i år lägger man ut svårigheterna med att dra igång en e-handel med cannabis. Det är inte omöjligt att driva laglig e-handel med cannabis, i de stater där det är lagligt, men reglerna kring det gör det mycket svårt. Det ska även vara svårt att få till betalmetoder och bankkonton då dessa institutioner ofta har restriktioner kring cannabisförsäljning.

Annons

De riktlinjer som ska hjälpa till att sköta en regelrätt försäljning gäller oftast bara fysiska butiker. Man har helt enkelt inte brytt sig om e-handeln alls.

Svårt att inte göra fel

Ska man starta en e-handel med cannabis behöver man ha stenkoll på lagar och regler samt att staterna kräver total kontroll över “seed-to-sale”, från frö till försäljning. Att lyckas med en näthandel för cannabis, utan att bli nedstängd, kräver alltså ganska bra system för att registrera allt det staten vill ha insyn i.

Inte oväntat är det någon som sett affärsmöjligheterna i denna djungel av regler. Möt startupföretaget WebJoint, grundat 2014 av Christopher Dell'Olio.

Stort hål i cannabisindustrin

Christopher Dell'Olio sålde sitt första bolag direkt efter att han slutat gymnasiet. Efter det började han jobba inom webbdesign och en av hans största kunder råkade driva ett av Kaliforniens största marijuana-apotek (dispensary). Det var då Christopher insåg att det fanns ett stort hål i marknaden när det kommer till cannabisförsäljning online.

- När jag en natt satt och jobbade med några förslag åt denna klient så insåg jag att det var ett stort hål i marknaden gällande cannabisindustrin. Marijuana-apoteken behövde designers men inte bara det, de behövde hemsidor och system för att sköta patienter, lager och point-of-sale. Det var då jag insåg att vi skulle ha laserfokus på cannabisindustrin, säger Dell’Olio.

Efter att Christopher tagit detta beslut började affärerna flöda in. Det var uppenbart att cannabisförsäljarna behövde hjälp inom det digitala.

- För att kunna hålla jämna steg med efterfrågan var vi tvungna att bygga skräddarsydda och skalbara sajter som också uppfyllde olika rättsliga krav. Kort därefter byggde vi en mjukvara (SaaS) som kunde användas som bas av alla kunder - denna mjukvara är WebJoint.com, säger Dell’Olio.

Ett WordPress för cannabis

WebJoint ska sedan ha finjusterat sin mjukvara över tid och sakta förvandlats till en "allt i ett"-cannabisplattform. Företaget vill gärna liknas vid ett “WordPress för cannabis”.

Annons

- Fler och fler företag kämpar för att överleva på grund av alla de nya reglerna. Det är frustrerande när ett företag får stänga ner över ett enkelt misstag, som korrekt spårning av inventarier eller patienter. De måste också hålla reda på varje del av sin verksamhet som skatter, licenser, anställda, patienter, webbplatser och alla beställningar, förklarar Dell’Olio.

WebJoint ska idag ha över 100 kunder bara i Kalifornien och när ännu ett gäng nya regler kring cannabisindustrin införs 2018 (California's Medical Cannabis Regulation and Safety Act) väntar förmodligen fler kunder runt hörnet.

Viktigt att ha en e-handel

Tjänsten är förstås även ett sätt att ge cannabishandlarna en laglig digital närvaro och därmed bättre synlighet än sina konkurrenter.

- I dagens e-handelsvärld är det livsviktigt att ha en hemsida, blogg eller näthandel för att nå ut. Här på WebJoint är vår expertis att erbjuda en e-handelssajt speciellt utformad för cannabisindustrin, säger Christopher Dell’Olio.

Annons