Annons

Startup-företaget som ska göra e-handeln med cannabis laglig Christopher Dell´Olio, VD på Webjoint

Startup-företaget som ska göra e-handeln med cannabis laglig

2017-02-09 10:25

Cannabisplattformen WebJoint ska öppna dörren för marijuana på nätet.

Riskerna relaterade till användandet av drogen cannabis omvärderas just nu världen över och i flera stater i USA har man helt enkelt legaliserat användningen. Detta har startat en industri kring drogen, och förstås skatteintäkter, men hittills har inte näthandeln med cannabis tagit fart. I alla fall inte på det lagliga området.

I en lång artikel i tidningen Entrepreneur i slutet av januari i år lägger man ut svårigheterna med att dra igång en e-handel med cannabis. Det är inte omöjligt att driva laglig e-handel med cannabis, i de stater där det är lagligt, men reglerna kring det gör det mycket svårt. Det ska även vara svårt att få till betalmetoder och bankkonton då dessa institutioner ofta har restriktioner kring cannabisförsäljning.

De riktlinjer som ska hjälpa till att sköta en regelrätt försäljning gäller oftast bara fysiska butiker. Man har helt enkelt inte brytt sig om e-handeln alls.

Svårt att inte göra fel

Ska man starta en e-handel med cannabis behöver man ha stenkoll på lagar och regler samt att staterna kräver total kontroll över “seed-to-sale”, från frö till försäljning. Att lyckas med en näthandel för cannabis, utan att bli nedstängd, kräver alltså ganska bra system för att registrera allt det staten vill ha insyn i.

Inte oväntat är det någon som sett affärsmöjligheterna i denna djungel av regler. Möt startupföretaget WebJoint, grundat 2014 av Christopher Dell'Olio.

Stort hål i cannabisindustrin

Christopher Dell'Olio sålde sitt första bolag direkt efter att han slutat gymnasiet. Efter det började han jobba inom webbdesign och en av hans största kunder råkade driva ett av Kaliforniens största marijuana-apotek (dispensary). Det var då Christopher insåg att det fanns ett stort hål i marknaden när det kommer till cannabisförsäljning online.

Annons
Annons
- När jag en natt satt och jobbade med några förslag åt denna klient så insåg jag att det var ett stort hål i marknaden gällande cannabisindustrin. Marijuana-apoteken behövde designers men inte bara det, de behövde hemsidor och system för att sköta patienter, lager och point-of-sale. Det var då jag insåg att vi skulle ha laserfokus på cannabisindustrin, säger Dell’Olio.

Efter att Christopher tagit detta beslut började affärerna flöda in. Det var uppenbart att cannabisförsäljarna behövde hjälp inom det digitala.

- För att kunna hålla jämna steg med efterfrågan var vi tvungna att bygga skräddarsydda och skalbara sajter som också uppfyllde olika rättsliga krav. Kort därefter byggde vi en mjukvara (SaaS) som kunde användas som bas av alla kunder - denna mjukvara är WebJoint.com, säger Dell’Olio.

Ett WordPress för cannabis

WebJoint ska sedan ha finjusterat sin mjukvara över tid och sakta förvandlats till en "allt i ett"-cannabisplattform. Företaget vill gärna liknas vid ett “WordPress för cannabis”.

- Fler och fler företag kämpar för att överleva på grund av alla de nya reglerna. Det är frustrerande när ett företag får stänga ner över ett enkelt misstag, som korrekt spårning av inventarier eller patienter. De måste också hålla reda på varje del av sin verksamhet som skatter, licenser, anställda, patienter, webbplatser och alla beställningar, förklarar Dell’Olio.

WebJoint ska idag ha över 100 kunder bara i Kalifornien och när ännu ett gäng nya regler kring cannabisindustrin införs 2018 (California's Medical Cannabis Regulation and Safety Act) väntar förmodligen fler kunder runt hörnet.

Viktigt att ha en e-handel

Tjänsten är förstås även ett sätt att ge cannabishandlarna en laglig digital närvaro och därmed bättre synlighet än sina konkurrenter.

- I dagens e-handelsvärld är det livsviktigt att ha en hemsida, blogg eller näthandel för att nå ut. Här på WebJoint är vår expertis att erbjuda en e-handelssajt speciellt utformad för cannabisindustrin, säger Christopher Dell’Olio.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta