Stayhard köper upp svenskt modevarumärke

Modebutiken blir ny majoritetsägare i Castor Pollux och med köpet hoppas Stayhard kunna nå ut till en bredare målgrupp.

Stayhard fyllde nyligen jämnt och vad passar då bättre än att skämma bort sig själv med något fint, som ett nytt modevarumärke. E-handelsföretaget, som sedan 2014 ägs av postorderjätten Ellos, har sedan en tid tillbaka visat intresse för Castor Pollux, och nu har man slagit till.

Varumärket lanserades 2013 av Henric Dahl och Stayhard Holding förvärvar 80 procent av bolaget medan Henric Dahl, som kommer att fortsätta att vara ansvarig för varumärket inom Stayhards organisation, fortsatt äger 20 procent.

Annons

– Jag ser fram emot att tillsammans med Stayhard och Ellos Group få möjligheten att vidareutveckla Castor Pollux. Genom att dra fördel av koncernens infrastruktur med bland annat inköp och marknadsnärvaro i hela Norden, kan erbjudandet till kunderna stärkas ytterligare. Det blir en bra plattform för att fortsätta växa, säger Henric Dahl.

Vill attrahera mognare kunder

Varumärket består idag av tre linjer: Gold, Empire samt Pollux by Castor Pollux och har uppmärksammats med flera utmärkelser och nomineringar. Bland annat som vinnare av Swedish fashion talent 2014 och som finalist i kategorin ”Årets nykomling” på tidningen Habits modegala 2015.

Den första kollektionen i det nya samarbetet kommer att lanseras i mitten av 2016 och förhoppningen är att förvärvet kommer att hjälpa Stayhard att bredda sin målgrupp.

– Detta blir ett utmärkt komplement till Stayhards befintliga erbjudande och ett viktigt led i att attrahera ett mognare kundsegment, säger Hans Ohlsson, VD för Ellos Group.

Annons