Stenströms startar e-handel efter 119 år i modebranschen

B2B-handeln är redan i bruk.

Efter 119 år har det anrika skjortföretaget Stenströms nu kommit till skott. För tre månader sedan öppnade företaget upp en e-handel för sina B2B-kunder och snart kommer även en nätbutik för privatpersoner att öppnas. 

- Vi har sett att e-handeln har kommit för att stanna, för vi har medvetet väntat, men nu kommer vi att öppna en e-handel för privatpersoner under första kvartalet 2018, säger Marie Ramberg, marknadschef på Stenströms till Ehandel.se. 

Annons

Många vill se kollektionerna

Hon berättar att företaget ser den kommande e-handeln både som en försäljningskanal och som en plats för information och inspiration, dit nyfikna konsumenter kan söka sig.

- Idag går allting mycket snabbare och alla googlar och söker efter information. Vi får förfrågningar flera gånger om dagen från privatpersoner som undrar om de kan se våra kollektioner någonstans, berättar Marie Ramberg. 

Stenströms har redan idag en hemsida, men i och med att de även startar e-handel tror de att de kommer att bli betydligt mer synliga för konsumenterna.

- Det är ett sätt att synas på nätet. Det viktigaste för oss är att vara där kunderna är och vi vill verkligen kunna visa upp vårt varumärke och våra kollektioner.

Nytt lager under 2020

Stenströms startades redan 1899 och verkar i Helsingborg, men har även en fabrik i Estland. Senare i år planerar företaget även att påbörja byggandet av ett nytt lager samt kontor och showroom, även det beläget i Helsginborg.

- Vi håller på att växa ur våra nuvarande lokaler, så det ska bli spännande, kommenterar Marie Ramberg.

Som ansvarig för den nya e-handeln har företaget tillsatt Rasmus Bengtsson, som tidigare bland annat ansvarat för Bygghemma-företaget Golvpolens e-handel som startades för några år sedan. Han är från och med den andra januari e-handelschef på Stenströms.

- Det ska bli riktigt kul! Stenströms gör en storsatsning på det digitala. Det är väldigt spännande och få vara med på den resan från början och bygga ett redan starkt varumärke ännu starkare, skriver Rasmus Bengtsson till Ehandel.se.

Annons

Annons