Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram

Var sjunde person fick inte sina varor i tid.

15 procent av de som i år handlade julklappar på nätet fick inte sina beställda varor i tid. Det rapporterar Aftonbladet, som tillsammans med Inizio genomfört en konsumentundersökning i ämnet.

- Det är många kan man tycka, var sjunde svensk, säger Ahlam Adem, senior analytiker på Inizio, till Aftonbladet.

Annons

LÄS ÄVEN: Då går gränsen för säker leverans före jul

Beställde med fem dagars marginal

En del av de som svarat i undersökningen medger att de nog var lite sent ute med sina beställningar både från svenska e-handlare och från utlandet. Andra säger sig dock ha följt instruktionerna, varför besvikelsen förstås blir större.

- Vi beställde våra klappar den sjätte december från Bamba. Senast man skulle beställa var den 11 december. Vi beställde fem dagar innan. Allt fanns på lagret och skulle skickas, berättar en person.

LÄS ÄVEN: Försäljningen starkare än väntat - stora förseningar hos Bamba

Bambaleveransen, som bestod av ett par efterlängtade fingerapor, kom dock inte fram i tid, vilket familjen fick besked om några dagar före julafton.

- På onsdagen fick vi ett mejl om att det inte kommer kunna leverera. Vi har inte fått tag på företaget via telefon eller mejl. Vi var beredda att hämta oavsett var det ligger. Dagen innan hade min dotter tittat ut genom fönstret och sagt att hon hoppades att hon skulle få aporna av tomten.

Skyller på PostNord

De aktuella aporna fanns inte att få tag i någon annanstans, och familjen ska så småningom ha fått nöja sig med en ursäkt samt en rabattkod som kompensation från Bamba.

En del av dem som deltagit i Aftonbladets undersökning skyller de försenade leveranserna på PostNord, som dock ställer sig frågande till den bilden.

Annons

- Jag känner inte igenom mig i den bilden produktionsmässigt. Vi har inte några volymer som ligger kvar och som inte har gått iväg på ett bra sätt. Sen vet vi att det kan gå fel ibland, att paketen blir felsorterade och kan vara adresslösa, säger Erika Ahlqvist, distributionschef på PostNord, till Aftonbladet.

Annons