Annons

Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram Väntade förgäves på e-handelstomten

Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram

2017-12-29 11:41

Var sjunde person fick inte sina varor i tid.

15 procent av de som i år handlade julklappar på nätet fick inte sina beställda varor i tid. Det rapporterar Aftonbladet, som tillsammans med Inizio genomfört en konsumentundersökning i ämnet.

- Det är många kan man tycka, var sjunde svensk, säger Ahlam Adem, senior analytiker på Inizio, till Aftonbladet.

LÄS ÄVEN: Då går gränsen för säker leverans före jul

Beställde med fem dagars marginal

En del av de som svarat i undersökningen medger att de nog var lite sent ute med sina beställningar både från svenska e-handlare och från utlandet. Andra säger sig dock ha följt instruktionerna, varför besvikelsen förstås blir större.

- Vi beställde våra klappar den sjätte december från Bamba. Senast man skulle beställa var den 11 december. Vi beställde fem dagar innan. Allt fanns på lagret och skulle skickas, berättar en person.

LÄS ÄVEN: Försäljningen starkare än väntat - stora förseningar hos Bamba

Annons
Annons

Bambaleveransen, som bestod av ett par efterlängtade fingerapor, kom dock inte fram i tid, vilket familjen fick besked om några dagar före julafton.

- På onsdagen fick vi ett mejl om att det inte kommer kunna leverera. Vi har inte fått tag på företaget via telefon eller mejl. Vi var beredda att hämta oavsett var det ligger. Dagen innan hade min dotter tittat ut genom fönstret och sagt att hon hoppades att hon skulle få aporna av tomten.

Skyller på PostNord

De aktuella aporna fanns inte att få tag i någon annanstans, och familjen ska så småningom ha fått nöja sig med en ursäkt samt en rabattkod som kompensation från Bamba.

En del av dem som deltagit i Aftonbladets undersökning skyller de försenade leveranserna på PostNord, som dock ställer sig frågande till den bilden.

- Jag känner inte igenom mig i den bilden produktionsmässigt. Vi har inte några volymer som ligger kvar och som inte har gått iväg på ett bra sätt. Sen vet vi att det kan gå fel ibland, att paketen blir felsorterade och kan vara adresslösa, säger Erika Ahlqvist, distributionschef på PostNord, till Aftonbladet.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolaget lanserar portal:

Fraktbolaget lanserar portal: "Lättare att planera sitt liv"

Digital uppgradering efter att man fått IKEA som kund.

Annons
Annons
Avgjort: Den här <nobr>e-handeln</nobr> är bäst i Sverige på service

Avgjort: Den här e-handeln är bäst i Sverige på service

Klassiskt företag fick bäst betyg.

Rejäl ökning för lösplockad nätmat -

Rejäl ökning för lösplockad nätmat - "stark start på året"

Årets första nätmatsmätning är ute.

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

"Vi bygger ett dream team".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Dyrare beställningar när vintern är över.

Första dagen med Instagram Shopping:

Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Enkelt och smidigt, enligt e-handlarna som är igång.

<nobr>E-handelsjätte</nobr> följer svenskt exempel - levererar till bilen

E-handelsjätte följer svenskt exempel - levererar till bilen

Testar Volvo-konceptet i USA.

Annons
Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta