Annons

Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram Väntade förgäves på e-handelstomten

Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram

2017-12-29 11:41

Var sjunde person fick inte sina varor i tid.

15 procent av de som i år handlade julklappar på nätet fick inte sina beställda varor i tid. Det rapporterar Aftonbladet, som tillsammans med Inizio genomfört en konsumentundersökning i ämnet.

- Det är många kan man tycka, var sjunde svensk, säger Ahlam Adem, senior analytiker på Inizio, till Aftonbladet.

LÄS ÄVEN: Då går gränsen för säker leverans före jul

Beställde med fem dagars marginal

En del av de som svarat i undersökningen medger att de nog var lite sent ute med sina beställningar både från svenska e-handlare och från utlandet. Andra säger sig dock ha följt instruktionerna, varför besvikelsen förstås blir större.

- Vi beställde våra klappar den sjätte december från Bamba. Senast man skulle beställa var den 11 december. Vi beställde fem dagar innan. Allt fanns på lagret och skulle skickas, berättar en person.

LÄS ÄVEN: Försäljningen starkare än väntat - stora förseningar hos Bamba

Annons
Annons

Bambaleveransen, som bestod av ett par efterlängtade fingerapor, kom dock inte fram i tid, vilket familjen fick besked om några dagar före julafton.

- På onsdagen fick vi ett mejl om att det inte kommer kunna leverera. Vi har inte fått tag på företaget via telefon eller mejl. Vi var beredda att hämta oavsett var det ligger. Dagen innan hade min dotter tittat ut genom fönstret och sagt att hon hoppades att hon skulle få aporna av tomten.

Skyller på PostNord

De aktuella aporna fanns inte att få tag i någon annanstans, och familjen ska så småningom ha fått nöja sig med en ursäkt samt en rabattkod som kompensation från Bamba.

En del av dem som deltagit i Aftonbladets undersökning skyller de försenade leveranserna på PostNord, som dock ställer sig frågande till den bilden.

- Jag känner inte igenom mig i den bilden produktionsmässigt. Vi har inte några volymer som ligger kvar och som inte har gått iväg på ett bra sätt. Sen vet vi att det kan gå fel ibland, att paketen blir felsorterade och kan vara adresslösa, säger Erika Ahlqvist, distributionschef på PostNord, till Aftonbladet.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Annons
Annons
Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Betaltjänsten ökar mest.

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Generaldirektören vill snacka om saken.

Annons
Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta