Annons

Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram Väntade förgäves på e-handelstomten

Stor besvikelse när klappar från e-handeln inte hann fram

2017-12-29 11:41

Var sjunde person fick inte sina varor i tid.

15 procent av de som i år handlade julklappar på nätet fick inte sina beställda varor i tid. Det rapporterar Aftonbladet, som tillsammans med Inizio genomfört en konsumentundersökning i ämnet.

- Det är många kan man tycka, var sjunde svensk, säger Ahlam Adem, senior analytiker på Inizio, till Aftonbladet.

LÄS ÄVEN: Då går gränsen för säker leverans före jul

Beställde med fem dagars marginal

En del av de som svarat i undersökningen medger att de nog var lite sent ute med sina beställningar både från svenska e-handlare och från utlandet. Andra säger sig dock ha följt instruktionerna, varför besvikelsen förstås blir större.

- Vi beställde våra klappar den sjätte december från Bamba. Senast man skulle beställa var den 11 december. Vi beställde fem dagar innan. Allt fanns på lagret och skulle skickas, berättar en person.

LÄS ÄVEN: Försäljningen starkare än väntat - stora förseningar hos Bamba

Annons
Annons

Bambaleveransen, som bestod av ett par efterlängtade fingerapor, kom dock inte fram i tid, vilket familjen fick besked om några dagar före julafton.

- På onsdagen fick vi ett mejl om att det inte kommer kunna leverera. Vi har inte fått tag på företaget via telefon eller mejl. Vi var beredda att hämta oavsett var det ligger. Dagen innan hade min dotter tittat ut genom fönstret och sagt att hon hoppades att hon skulle få aporna av tomten.

Skyller på PostNord

De aktuella aporna fanns inte att få tag i någon annanstans, och familjen ska så småningom ha fått nöja sig med en ursäkt samt en rabattkod som kompensation från Bamba.

En del av dem som deltagit i Aftonbladets undersökning skyller de försenade leveranserna på PostNord, som dock ställer sig frågande till den bilden.

- Jag känner inte igenom mig i den bilden produktionsmässigt. Vi har inte några volymer som ligger kvar och som inte har gått iväg på ett bra sätt. Sen vet vi att det kan gå fel ibland, att paketen blir felsorterade och kan vara adresslösa, säger Erika Ahlqvist, distributionschef på PostNord, till Aftonbladet.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta