Storåkers om BF: ”Kommer bli en galen shoppingdag”

E-handlarnas förberedelser "pågår redan febrilt".

I förra veckan så utsåg prisjämförelsetjänsten PriceRunner Årets bästa e-handlare 2018. Nu berättar företagets vd Nicklas Storåkers att förberedelserna inför årets stora shoppinghögtid, Black Friday, redan pågår för fullt hos Sveriges nätbutiker.

- Redan nu märker vi att butikernas förberedelser för Black Friday pågår febrilt. E-handlarna bokar annonser för fullt. PriceRunner förväntar sig fler och bättre erbjudanden än tidigare år, säger Nicklas Storåkers i ett pressmeddelande.

Annons

"Handlar egentligen om en hel vecka"

I år äger Black Friday rum den 23 november och numera är det många e-handlare som kampanjar hela veckan fram till fredagen och sedan fortsätter över helgen. En prisjämförelsetjänst som PriceRunner märker förstås av när kunderna börjar leta bra deals och med den data företaget besitter så räknar de i år med en tillväxt på 20 procent för shoppinghögtiden.

- Black Friday kommer att bli en galen shoppingdag. PriceRunner förväntar sig att den totala försäljningen växer med 20 procent i år. Black Friday kommer därmed att befästa positionen som årets största shoppinghändelse. Eftersom många smygstartar ett par dagar före och reorna fortsätter ända till måndagen, handlar det egentligen om en hel shoppingvecka, säger Nicklas Storåkers.

"Konkurrens från Singles Day"

Nicklas Storåkers tror även att den kinesiska shoppinghögtiden Singles Day, som äger rum den 11 november, kan få fotfäste i Sverige i år.

- Black Friday 2018 kommer att bli en superrea med stora rabatter. Men Black Friday kommer också att få konkurrens från Singles Day den 11 november – en ny shoppingdag inspirerad från Kina och som växer som readag även i Sverige, säger Nicklas Storåkers.

PriceRunner förväntar sig i år närmare två miljoner besök på den svenska jämförelsesajten under Black Friday-helgen, vilket i så fall ska vara en halv miljon fler än förra året.

Annons