Stort varumärke stänger alla sina fysiska butiker

Men behåller e-handeln.

Diana Ferrari ska vara ett välkänt varumärke i Australien. Företaget startades 1979 i form av ett litet läderskomakeri men säljer idag såväl kläder som skor, och har 17 egna fysiska butiker i landet. Nu ska den fysiska verksamheten bort och anledningen ska enligt inhemska tidningar vara det allt tuffare klimtatet för den fysiska detaljhandeln i landet.

- Alla Diana Ferrari-butiker kommer att stängas ner under de kommande månaderna. Våra fantastiska skor kommer dock fortfarande att finnas tillgängliga via vår e-handel, säger företaget i ett uttalande.

Annons
Annons

"Ska fokusera på kärnverksamheten"

Diana Ferrari tackar samtidigt alla lojala kunder som besökt dem fysiskt de senaste 17 åren. Varumärket är en del av skokoncernen Munro Footwear Group och dess vd säger att beslutet att stänga var strategiskt.

- Att fokusera på enbart skor för alla våra varumärken är det rätta strategiska beslutet i det nuvarande detaljhandelsklimatet, säger Jay Munro.

Alla de butiksanställda hos Diana Ferrari ska erbjudas nya jobb inom koncernens över 280 fysiska butiker. Fyra av varumärkets butiker ska samtidigt skyltas om och fortsätta som outletbutiker. Diana Ferraris skor kommer framöver att säljas online i den egna e-handeln och hos andra fysiska återförsäljare.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!